Vyučující
|
-
Jetmarová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: Základní pojmy I: kultura, identita, etnická identita, etnicita, etnikum. Základní pojmy II: nacionalismus, národ a národní stát, menšiny a moderní národní stát. Modely interetnického soužití: amalgamace, asimilace, integrace, kulturní pluralismus, multikulturalismus. Židé v ČR: historický kontext a politiky vůči židovské minoritě, norimberské zákony a holocaust. Romové v ČR: historický kontext a politiky vůči Romům, romský holocaust. Vietnamci v ČR: historický kontext, Vietnamci jako kulturní a náboženská minorita, zvyky a tradice. Muslimové v ČR a v Evropě: historický kontext, současná migrační situace. Semináře: Základní pojmy I: kulturní stereotypy, etnocentrismus, etnický konflikt. Základní pojmy II: rasa a rasismus, ?vědecké? základy rasových teorií, segregace, sociální exkluze, marginalizace. Modely interetnického soužití: sociální inkluze, dimenze sociální integrace. Židé v ČR: Židé jako kulturní a náboženská minorita, zvyky a tradice. Romové v ČR: romství, romské zvyky a tradice, subetnické členění Romů, romská etnicita, Romové a kultura chudoby. Vietnamci v ČR: problematika identity druhé generace Vietnamců v ČR. Muslimové v ČR a v Evropě: rodina a genderové role v islámu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz seznámí studující jak s teoretickým vymezením studia etnických, kulturních a náboženských minorit, tak s vybranými etnickými, kulturními a náboženskými menšinami na území ČR i v širším evropském kontextu. Kurz bude rozdělen do dvou částí, teoreticko-propedeutického bloku a prakticko-deskriptivní části. V prvním z těchto bloků bude pozornost věnována vymezení klíčových pojmů (kultura, identita, etnicita a etnikum, národ a nacionalismus, rasa a rasismus atd.) a seznámení se základními modely interetnické a interkulturní koexistence. Druhý blok bude věnován problematice židovské, romské, vietnamské a muslimské minority v ČR a v Evropě.
Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej
Aktivní účast na seminářích. Seminární práce. Závěrečná písemná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
ALLPORT, G. O povaze předsudků, Prostor: Praha 2004..
-
BARŠA, P. Politická teorie multikulturalismu, CDK: Brno 1999..
-
GABAL, I. a kol. Etnické menšiny ve střední Evropě, G+G: Praha 1998..
-
GELLNER, A. Národy a nacionalismus, Hříbal: Praha 1993..
-
HUTCHINSON, J., SMITH, A. (eds.). Ethnicity, Oxford Univesity Press: Oxford - New York 1996..
-
PAREKH, B. Rethinking Multiculturalism. Cultural Diversity and Political Theory, New Palgrave: York 2000..
-
SIROVÁTKA, T. (ed.). Menšiny a marginalizované skupiny v České republice, MU FSS ? Georgetown: Brno 2002..
|