Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
-
Novotová Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Zrod reformní pedagogiky. 2. Reformní pedagogika - východiska, koncepty. 3. Alternativní školství. 4. Waldorfská pedagogika. 5. Montessori pedagogika. 6. Jenský plán. 7. Pragmatická pedagogika. J. Dewey, W. Killpatrick.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty s východisky alternativních vzdělávacích koncepcí.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Alternativní vzdělávací koncepce 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
student disponuje základními znalostmi z pedagogiky a didaktiky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
|
Doporučená literatura
|
-
KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada, 2008..
-
MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha 1998..
-
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001..
-
RÝDL K. Alternativní hnutí v současné společnosti. Brno 1994..
-
RÝDL K. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha : ISV, 2001..
-
SINGULE, F. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha : SPN, 1988..
-
STEINER, R. Filosofie svobody. Praha : Baltazar, 1991..
-
ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal : pedagogika M. Montessoriové a její metody dnes. Praha : Portál, 1997..
|