Vyučující
|
-
Harazinová Radka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogika jako věda. 2. Výchova jako systém. 3. Kurikulární reforma - RVP PV, ŠVP a profilace školy, TVP a jeho tvorba. 4. Činitelé výchovy - vychovatel a vychovávaný. 5. Metody a formy výchovné práce v mateřské škole - organizační formy, výchovné a vzdělávací metody, inovativní přístupy v mateřské škole. 6. Evaluace v MŠ - evaluace fungování MŠ, evaluace TVP, pedagogicko-diagnostické činnosti, reflexe výchovně-vzdělávacího procesu, sebereflexe učitelky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základním pojmoslovím, které utváří obsahovou náplň studia. Tyto pojmy pak propojujeme do systémů a struktur, jež tvoří základní rámec znalostí nezbytných pro další studium.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. porozumět obsahu daného předmětu 2. kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu
|
Předpoklady
|
Znalost základních pojmů z oblasti pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní prezentace samostatné práce studenta, Test
Aktivní účast na výuce, plnění průběžných úkolů, prezentace na zadané téma, závěrečný test.
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT.
-
HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-487-8.
-
Horák, J., Kratochvíl, M., Pařízek, V. Základy pedagogiky. Liberec: Technická univerzita, Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7083-535-4.
-
Kolláriková, Z., Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
-
Opravilová, E., Gebhartová, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.
-
OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Průcha, J., Koťátková, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 80-7178-631-4.
-
PRŮCHA, J. Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Wolters Kluwer, 2018. ISBN 978-80-7552-845-2.
-
SMOLÍKOVÁ, K. a kol. Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem MŠ. Praha: VÚP, 2006.
-
Svobodová, E. Obsah a formy předškolního vzdělávání. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7040-940-4.
-
SYSLOVÁ, Z. Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
-
Šmelová, E. Mateřská škola: teorie a praxe. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0945-3.
|