Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení základních pojmů - management, leadership ve vztahu ke školství. 2. Základní problémy školského managementu. 3. Druhy leadershipu a možnosti jejich uplatnění ve školství. 4. Strategické dokumenty ČR ve vzdělávání. 5. Hodnoty, poslání a vize školy, rozvojové plány školy. 6. Kultura a sociální klima školy, možnosti jejich utváření a vliv na kvalitu školy. 7. Hodnocení škol a školských zařízení. 8. Rámec profesních kvalit učitele, profesní standard učitelské profese, profesní rozvoj učitelů. 9. Úvod do teorie práva - vymezení základní právních pojmů, prameny práva, typy právní kultury, rozdělení práva, právní vztahy, subjekty právních vztahů. 10. Úmluva o právech dítěte a Listina základních práv a svobod, jejich uplatnění ve školském zákoně. 11. Přehled oblastí, které řeší školský zákon. 12. Školský zákon a vyhlášky se zaměřením na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. 13. Školský zákon a vyhlášky se zaměřením na poradenské služby školy a školská poradenská zařízení. 14. Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách a školských zařízeních, Zákon o pedagogických pracovnících.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Student získá základní informace o oblastech školského managementu, právních norem a školské legislativy.
Student bude schopen: 1. orientovat se v oblasti školského managementu 2. rozumět fungování právního systému České republiky 3. orientovat se ve strategických vzdělávacích dokumentech ČR 4. orientovat se ve školské legislativě ČR
|
Předpoklady
|
Absolvovaná praxe ve školském terénu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná práce, Test
Aktivní účast ve výuce. Písemný test.
|
Doporučená literatura
|
-
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
-
BLAŽEK, L. Management. Organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4429-2.
-
KYRIACOU, C. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
-
POL, M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.
-
SOLFRONK, J. Kapitoly ze školského managementu. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. ISBN 80-7083-655-5.
-
SPIRIT, M. Úvod do studia práva. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5280-8.
-
SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, 2010. ISBN 978-80-7357-494-9.
-
TOMKOVÁ, A. a kol. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnotící a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-64-4.
-
TROJAN, V. a kol. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: UK, PedF, 2002. ISBN 978-80-7290-543-0.
-
VALENTA, J. Právní rámec řízení škol a školských zařízení. Karviná: Paris, 2016. ISBN 978-80-87173-36-7.
-
VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem. Olomouc: ANAG, 2017. ISBN 978-80-7554-102-4.
|