1. Téma odborného textu - zúžení a formulace tématu, uchopitelnost a zpracování odborného tématu, metodologické možnosti zpracování tématu. Odborný a populárně vědecký či popularizační text. Odborné pedagogické časopisecké studie a odborné monografie a kolektivní monografie. 2. Druhy odborných textů v pedagogické časopisecké literatuře - přehledová studie, výzkumná studie, teoretická studie, diskuse. Jednotlivé příklady studií, charakteristika jednotlivých studií. Práce se zdroji textu. 3. Praktický workshop k tvorbě jednotlivých druhů odborných časopiseckých studií - analýza konkrétních příkladů a vlastní pokusy o tvorbu odborného textu - formulace tématu, členění odborného textu, syntax a stylistika odborného textu. První verze odborného textu a její opravy. Citační praxe, etické zásady tvorby odborného textu. Recenze odborného textu, práce s recenzními připomínkami. 4. Zásady tvorby odborného textu a kvalifikační práce (především diplomové práce) - cesta od volné formulace tématu k obsahové výstavbě textu metodologické ukotvenosti tématu. Příklady dobré a špatné praxe v oblasti tvorby odborného textu v rámci diplomových prací. 5. Odborná výstava jako druh odborné diskuse a prezentace odborných textů. Pedagogická výstava jako druh popularizace výsledků výzkumu či činnosti pedagogů. Výstava a její možnosti využití při prezentaci práce pedagogických institucí. Koncepce výstavy, struktura výstavy, didaktická výstavba výstavy.
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
-
ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
-
GAVORA, P. Validita a reliabilita výskumných nástrojov: princípy a reálna prax. Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 511-534. 2013.
-
IVERSEN, S. P. Writing seminar reports - requierements and guidelines. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 1997.
-
KNECHT, P., DVOŘÁK, D. Etika vědecké práce a publikování pro mírně pokročilé. Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 554-578. 2013.
-
MAREŠ, J. Edukace založená na důkazech: inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, roč. 59, č. 3, s. 232-258. 2009.
-
MAREŠ, J. Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 427-454. 2013.
-
MAREŠ, J., VLČKOVÁ, K. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 455-477. 2013.
-
MAUCH, J. Guide to the succesful thesis and dissertation. New York: Dekker, 1998.
-
NĚMEC, J. Standardy závěrečných prací pedagogických oborů. Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 535-553. 2013.
-
PRŮCHA, J., ŠVAŘÍČEK, R. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace, roč. 19, č. 2, s. 89-105. 2009.
-
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 478-510. 2013.
-
ZAPLETALOVÁ, G. Academic discourse and the genre of research article. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity, 2009. ISBN 978-80-7368-687-1.
|