Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Semináře: 1 Nové trendy ve speciálněpedagogické podpoře jedinců se speciálními potřebami (historický vývoj, aktuální stav, možnosti a meze podpory jedinců se speciálními potřebami, filozofická východiska společného vzdělávání). 2 Legislativní ukotvení pedagogické asistence. Kvalifikační a osobnostní předpoklady pro výkon práce asistenta pedagoga. 3 Zřízení pozice asistenta pedagoga (spolupráce školy a školského poradenského zařízení). 4 Vymezení role asistenta pedagoga, zásady přístupu k žákovi se speciálními potřebami. 5 Efektivní spolupráce učitele a asistenta pedagoga jako základ funkční edukace žáků se speciálními potřebami. 6 Specifika práce asistenta pedagoga ve třídě, ve které je vzděláván žák/žáci se zrakovým, sluchovým, tělesným a mentálním postižením. 7 Specifika práce asistenta pedagoga ve třídě, ve které je vzděláván žák/žáci se specifickými poruchami chování, s narušenou komunikační schopností, s mimořádným nadáním, s poruchami chování a ze sociokulturně odlišného prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá aktuálními problémy inkluze jedinců se speciálními potřebami do společnosti. Vymezuje úlohu, práva a povinnosti asistentů pedagoga a nároky na jejich odborné kompetence. Poukazuje na rozdíly v práci asistenta pedagoga a osobního asistenta. Cílem předmětu je objasnění problematiky pedagogické asistence jako jednoho z podpůrných opatření a specifikace role asistenta pedagoga u jednotlivých cílových skupin žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
Předmět se zabývá aktuálními problémy inkluze jedinců se speciálními potřebami do společnosti. Vymezuje úlohu, práva a povinnosti asistentů pedagoga a nároky na jejich odborné kompetence. Poukazuje na rozdíly v práci asistenta pedagoga a osobního asistenta. Cílem předmětu je objasnění problematiky pedagogické asistence jako jednoho z podpůrných opatření a specifikace role asistenta pedagoga u jednotlivých cílových skupin žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu je nutná účast na seminářích. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
-
BAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-3971-X.
-
ČADOVÁ, E., a kol. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s tělesným postižením. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3378-3.
-
HÁJKOVÁ, V. Integrativní pedagogika. Praha: IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-05-4.
-
LECHTA, V., ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
-
MICHALÍK, J., a kol. Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3372-1.
-
VÍTKOVÁ, M., ed. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
|