Vyučující
|
-
Čavojská Gabriela, Mgr.
-
Ryšlavá Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení augmentativní a alternativní komunikace 2. Podpůrné nebo náhradní komunikační systémy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 52 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti se v předmětu seznámí s obecnými zásadami, metodami a principy používání a využívání prostředků alternativní a augmentativní komunikace. Osvojí si základní komunikační systémy alternativní a augmentativní komunikace ve spojitosti s komunikační potřebou určitých skupin jedinců se zdravotním postižením.
Studenti se v předmětu seznámí s obecnými zásadami, metodami a principy používání a využívání prostředků alternativní a augmentativní komunikace. Osvojí si základní komunikační systémy alternativní a augmentativní komunikace ve spojitosti s komunikační potřebou určitých skupin jedinců se speciálními potřebami.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a vypracování seminární práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
HOUSAROVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Liberec, TU - v tisku.
-
JANOVCOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno, Paido, 2003. ISBN 80-210-3204-9.
-
KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha, Tech-Market, 1996. ISBN 80-8678-645-6.
-
LAUDOVÁ, L. Augmentativní a alternativní komunikace. Praha: Portál, 2003.
-
VÍTKOVÁ, M. A KOL. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
|