Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy 2. Pojetí zdravotního postižení 3. Instituce kompenzace postižení 4. Humanizace péče o osoby se zdravotním postižením 5. Kultura a subkultura jako rámec života s postižením 6. Prognóza budoucího soužití subkultur
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Účast na výuce
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 32 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá základním pojmoslovím z dané oblasti v kontextu života jedince se zdravotním postižením (sociální, rodinné, ekonomické, politické a zejména kulturní souvislosti). Hlavním tématem bude dále vývoj péče o jedince se zdravotním postižením v evropském sociálně politickém prostředí.
Předmět se zabývá základním pojmoslovím z dané oblasti v kontextu života jedince se zdravotním postižením (sociální, rodinné, ekonomické, politické a zejména kulturní souvislosti). Hlavním tématem bude dále vývoj péče o jedince se zdravotním postižením v evropském sociálně politickém prostředí. Studenti se seznámí s legislativou zaštiťující systém péče o osoby se zdravotním postižením. Studenti si osvojí znalosti o systému služeb a institucí pro jedince se zdravotním postižením. Studenti se seznámí s typy oprese, kterým jsou na multikulturní úrovni vystaveni lidé se zdravotním postižením. Cílem předmětu je zprostředkovat studentům nejmodernější poznatky v oblasti zdravotního postižení, osvojit si adekvátní přístup k osobám se zdravotním postižením a vnímat jejich pozici ve společnosti jako významně odlišnou a ovlivněnou mnoha strukturálními opresemi. Dalším cílem je umožnit studentům, aby problematiku života se zdravotním postižením dokázali pojímat jako multikulturní záležitost.
|
Předpoklady
|
Aktivní znalost anglického jazyka.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a vypracování seminární práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
BROWN,K., RUTTER, L. Critical Thinking for Social Work.. Exeter: Learning Matters Ltd., 2006. ISBN 1-844450-49-X.
-
GATES, B. (ED.). Learning Disabilities Toward Inclusion. London: Churchill Livingstone, 2007. ISBN 978-0443101984.
-
PRIESTLEY, M. Disability. A Life Course Approach. Leeds University: Polity Press, 2003. ISBN 978-0745625133.
-
SNOWLING, M. Dyslexia. Oxford: Blackwell Publishers, 2000. ISBN 0631205748.
-
SWAIN, J. - FRENCH , S. - CAMERON, C. Controversial Issues in a Disabling Society. Buckingham-Philadelphia: Open University Press,, 2003. ISBN 0 -335 -20904 -1.
|