Vyučující
|
-
Brzáková Beksová Kateřina, ThDr. Th.D.
-
Ryšlavá Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení psychopedie jako speciálně pedagogického oboru. 2. Mentální retardace 3. Získané poruchy rozumových schopností 4. Systém péče a podpory jedinců s mentálním postižením
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 65 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se základní psychopedickou terminologií. Studenti jsou vedeni k porozumění základní klasifikaci, příčinám, reedukačním a kompenzačním technikám v rámci psychopedie. Cílem předmětu je seznámit studenty se základy psychopedie jako jedné ze speciálně pedagogických disciplín. Studenti pochopí specifické postavení osob s mentálním postižením ve společnosti, seznámí se s legislativní podporou těmto osobám a se systémem komplexní péče o jedince s mentálním postižením od raného věku až do seniorského období.
Předmět seznamuje studenty se základní psychopedickou terminologií. Studenti jsou vedeni k porozumění základní klasifikaci, příčinám, reedukačním a kompenzačním technikám v rámci psychopedie. Cílem předmětu je seznámit studenty se základy psychopedie jako jedné ze speciálně pedagogických disciplín. Studenti pochopí specifické postavení osob s mentálním postižením ve společnosti, seznámí se s legislativní podporou těmto osobám a se systémem komplexní péče o jedince s mentálním postižením od raného věku až do seniorského období.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu. Pro případ distanční výuky platí: pro získání zápočtu studující vypracuje seminární práci a také se aktivně účastní diskuzí (aktuálně dle pokynů v e-learningu) s cílem ověření znalostí získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu též v distanční opoře předmětu. V případě trvání formy distanční výuky i době zkouškového období proběhne zkouška online.
|
Doporučená literatura
|
-
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006.
-
ŠVINGALOVÁ, D. Úvod do teorie a praxe psychopedie. Liberec: TU v Liberci, 2006.
-
VÁGNEROVÁ, M. Úvod do vývojové psychopatologie III. Vzdělávací handicap - postižení schopností nezbytných k učení. Liberec: TUL, 2005.
-
VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2004.
|