Vyučující
|
-
Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr.
-
Meier Miroslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Uvedení do problematiky 2. Počátky a historický vývoj pedagogiky 3. Výchova a činitelé výchovy 4. Výchovně vzdělávací proces 5. Výchovně vzdělávací soustava v ČR 6. Alternativní školství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 64 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V rámci předmětu se studenti seznámí se základními pojmy z oblasti obecné pedagogiky. Předmět poskytuje informace o základních charakteristikách pedagogiky jako vědy, o jejím vzniku a vývoji, předmětu, významu a vztahu k ostatním vědám. Zabývá se výchovně vzdělávacím procesem a jeho řízením. Seznamuje studující se současnou českou výchovně vzdělávací soustavou i se specifiky alternativního školství. Studenti dovedou pedagogické poznatky aplikovat při práci s dítětem.
V rámci předmětu se studenti seznámí se základními pojmy z oblasti obecné pedagogiky. Předmět poskytuje informace o základních charakteristikách pedagogiky jako vědy, o jejím vzniku a vývoji, předmětu, významu a vztahu k ostatním vědám. Zabývá se výchovně vzdělávacím procesem a jeho řízením. Seznamuje studující se současnou českou výchovně vzdělávací soustavou i se specifiky alternativního školství. Studenti dovedou pedagogické poznatky aplikovat při práci s dítětem. Cílem předmětu je představit obecnou pedagogiku jako součást soustavy společenských věd a poskytnout vhled do problematiky výchovně vzdělávacího procesu z hlediska pedagogického. Umožnit studentům vytvořit si jasnější náhled a pozici pro řešení problémových situací ve výchovně vzdělávacích institucích.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1997. ISBN 80-85498-23-5.
-
JŮVA. Základy pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.
-
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5.
-
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. Základy pedagogiky. Praha: VŠCHT, 2005. ISBN 80-7080-573-0.
|