Vyučující
|
-
Thelenová Kateřina, PhDr. Ph.D.
-
Nádvorníková Lenka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Andragogika jako věda o dospělém jedinci se specifickými potřebami, který se nachází v prostředí sociálních změn. 2) Dospělý jedinec se specifickými potřebami a možnosti mobilizace jeho kapitálu na trhu práce a ve vzdělávacím procesu. 3) Celoživotní vzdělávání a učení dospělých lidí se specifickými potřebami. 4) Stáří a stárnutí z pohledu aktuálních teoretických konceptů; demografie stárnutí a stáří; biologické, psychické a sociální aspekty stárnutí a stáří. 5) Úvod do gerontagogiky - pojem a předmět, význam, cíle, funkce, formy a metody; související vědní disciplíny a mezioborové vztahy. 6) Zdravé stárnutí; determinanty a zásady efektivní edukace seniorů; motivace seniorů k účasti na edukačních aktivitách, edukační potřeby seniorů, překážky edukace seniorů. 7) Institucionální zabezpečení edukace seniorů, celoživotní učení a vzdělávání; národní a mezinárodní dokumenty podporující rozvoj edukace seniorů. Semináře: 1) Aktuální přístupy v poradenství a doprovázení osob se specifickými potřebami v dospělosti a v seniorském věku, možnosti podpory jejich rodin a sociálního okolí. 2) Metody a techniky ve vzdělávání dospělých lidí se specifickými potřebami. Přístupy v lektorské práci, využívání moderních technologií. 3) Systémy dalšího vzdělávání, zájmového vzdělávání a speciálně andragogického poradenství pro dospělé jedince se specifickými potřebami. Příprava na exkurzi. 4) Exkurze v instituci podílející se na edukaci a přípravě volnočasových aktivit pro seniory. 5) Reflexe exkurze. Teorie stárnutí - biologické, sociální atd. Demografie stárnutí a stáří - skupinová práce - analýza dokumentů z ČSÚ k demografii stáří a stárnutí. 6) Metody a formy vzdělávání seniorů. Specifika lektorské práce ve vzdělávání seniorů. Multisenzoriální přístup ve vzdělávání seniorů. 7) Bariéry a determinanty edukace seniorů. Předsudky ve společnosti. Prezentace seminárních prací a následná reflektující diskuze.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace práce studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu)
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 32 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován tak, aby studující porozuměli pojetí andragogiky a gerontagogiky v kontextu sociálně- ekonomickém, kulturním i edukačním. Předmět studující seznamuje se základními pojmy a problémy řešenými v obou oborech, představuje jim andragogiku i gerontagogiku jako multidisciplinární vědy a seznamuje je s jejich postavením v systému věd. Studující získá přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, o metodách, principech, formách a koncepcích.
Předmět je koncipován tak, aby studující porozuměli pojetí andragogiky a gerontagogiky v kontextu sociálně- ekonomickém, kulturním i edukačním. Předmět studující seznamuje se základními pojmy a problémy řešenými v obou oborech, představuje jim andragogiku i gerontagogiku jako multidisciplinární vědy a seznamuje je s jejich postavením v systému věd. Studující získá přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, o metodách, principech, formách a koncepcích.
|
Předpoklady
|
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
KSS/TPE
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemná práce
Účast na seminářích, prezentace seminární práce, písemný zápočtový test.
|
Doporučená literatura
|
-
ARMSTRONG, M., TAYLOR, S. Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5258-7.
-
BALVÍN, J. Pedagogika, andragogika, multikulturalita. Praha: Hnutí R, 2012. ISBN 978-80-86798-07-3.
-
BENEŠ, M. Andragogika.. Praha: Grada., 2014. ISBN 978-80-247-4824-5.
-
JANIŠ, K., SKOPALOVÁ, J. Volný čas seniorů.. Praha: Grada., 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
-
JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: UK, Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
-
ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
-
THELENOVÁ, K. Vybrané kapitoly ze sociální gerontologie. Liberec: TUL, 2011. ISBN 978-80-7372-582-2.
-
VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů.. Praha: Česká andragogická společnost., 2016. ISBN 978-80-905460-4-2.
|