Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Postavení jedinců se speciálními potřebami ve společnosti. Školská a sociální inkluze. 2) Tyflopedie - speciální pedagogika jedinců se zrakovým postižením. Charakteristika jedinců se zrakovým postižením. 3) Surdopedie - speciální pedagogika jedinců se sluchovým postižením. Charakteristika jedinců se sluchovým postižením. 4) Psychopedie - speciální pedagogika jedinců s mentálním postižením. Charakteristika jedinců s mentálním postižením. 5) Somatopedie - speciální pedagogika jedinců s tělesným postižením. Charakteristika jedinců s tělesným postižením. 6) Etopedie - speciální pedagogika jedinců s poruchami chování. Charakteristika jedinců s poruchami chování. 7) Speciální pedagogika jedinců s kombinovaným postižením. Charakteristika jedinců s kombinovaným postižením. Semináře: 1) Aktuální trendy ve speciální pedagogice. 2) Zásady komunikace s jedinci se zrakovým postižením. Možnosti podpory, speciální pomůcky. 3) Zásady komunikace s jedinci se sluchovým postižením. Možnosti podpory, speciální pomůcky. 4) Zásady komunikace s jedinci s mentálním postižením. Možnosti podpory, speciální pomůcky. 5) Zásady komunikace s jedinci s tělesným postižením. Možnosti podpory, speciální pomůcky. 6) Zásady práce s jedinci s poruchami chování. Možnosti podpory. 7) Zásady komunikace s jedinci s kombinovaným postižením. Možnosti podpory, speciální pomůcky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace práce studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 32 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se speciálněpedagogickými disciplínami Tyflopedie, Surdopedie, Psychopedie, Somatopedie, Etopedie a Speciální pedagogika jedinců s kombinovaným postižením. Pro každou disciplínu bude provedeno vymezení, představena základní terminologie, klasifikace a charakteristika cílové skupiny jedinců se speciálními potřebami. Akcentováno bude praktické využití získaných poznatků v práci sociálního pracovníka, a to zejména v oblasti komunikace a podpory jedinců se speciálními potřebami. Předmět navazuje na povinný předmět Speciální pedagogika pro sociální pracovníky 1.
Předmět seznamuje studenty se speciálněpedagogickými disciplínami Tyflopedie, Surdopedie, Psychopedie, Somatopedie, Etopedie a Speciální pedagogika jedinců s kombinovaným postižením. Pro každou disciplínu bude provedeno vymezení, představena základní terminologie, klasifikace a charakteristika cílové skupiny jedinců se speciálními potřebami. Akcentováno bude praktické využití získaných poznatků v práci sociálního pracovníka, a to zejména v oblasti komunikace a podpory jedinců se speciálními potřebami. Předmět navazuje na povinný předmět Speciální pedagogika pro sociální pracovníky 1.
|
Předpoklady
|
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
KSS/TG1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Student průběžně plní zadané úkoly dle pokynů vyučujícího. Student zpracuje zápočtovou práci. Získané znalosti budou ověřeny zkouškou.
|
Doporučená literatura
|
-
BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje.. Praha: Portál., 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
-
HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
-
KIMPLOVÁ, T., KOLAŘÍKOVÁ, M. Jak žít s těžkým zrakovým postižením. Praha: Triton, 2014. ISBN 97-880-7387-831-3.
-
KROUPOVÁ, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
-
SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika.. Praha: Grada., 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
|