Vyučující
|
-
Kliment Pavel, PhDr. Ph.D.
-
Jihlavec Jan, Mgr. DiS.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je realizován prostřednictvím praktické výuky studenta/tky na vybraném pracovišti v oblasti sociální intervence, kdy si vybírá z okruhu institucí uvedených v Deníku odborné praxe. Odborná praxe v pátém semestru probíhá formou souvislé odborné praxe - první dva týdny v semestru pod vedením odborníka z praxe (mentora) a v případě zařízení, s nímž má vzdělávací instituce podepsánu rámcovou smlouvu o spolupráci, tak pod vedením tutora. Mentor je odborně vzdělaný pracovník, splňující kvalifikační předpoklady k výkonu sociálního pracovníka dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění. Mentor/tutor zodpovídá za odborný dohled při realizaci předmětu Odborné praxe 4 a hodnotí studenta/tku v Deníku odborné praxe, kde denně zaznamenává docházku studenta/tky a plnění jednotlivých praktických činností. Po ukončení výkonu mentor/tutor vypracovává hodnocení studenta/tky. Rozsah a obsah Odborné praxe 4 je vymezen studijním plánem (hodinový rozsah, odborná pracoviště) a harmonogramem TUL (časové rozvržení). Praxe je realizována v přirozených podmínkách institucí poskytující sociálně intervenční služby, kde se studenti seznamují s realitou výkonu sociální práce, osvojují si praktické dovednosti a identifikují se s profesí sociálního pracovníka a zároveň aplikují do praxe průběžně studiem získávané teoretické znalosti a dovednosti. Student na základě absolvované praxe zpracuje a odevzdá následující texty a dokumenty: " Deník odborné praxe, který obsahuje vymezení stážové pozice, potvrzení o účasti na praxi, formulář o mlčenlivosti, hodnocení výkonu odborné praxe mentorem či tutorem. " Záznamový deník - záznamy z praxe (ručně psané nebo v tištěné podobě), včetně důkazů naplňujících cíle praxe, tj. důkazy o nabytí kompetencí. Struktura Záznamového deníku je jasně definována v Deníku odborné praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Pozorování, Individuální konzultace, Prezentace práce studentů
- Účast na výuce
- 80 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem praxe je seznámit studenty s vybraným pracovištěm/institucí z oblasti sociální intervence, zejména s cíli, metodami práce, fungováním organizace a s cílovou skupinou.
Cílem praxe je seznámit studenty s vybraným pracovištěm/institucí z oblasti sociální intervence, zejména s cíli, metodami práce, fungováním organizace a s cílovou skupinou.
|
Předpoklady
|
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
KSS/TO2 a zároveň KSS/TO3
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemná práce
Účast ve výuce, vypracování seminární práce (kasuistiky) a Záznamového deníku a Deníku praxe. Student/ka během celého studia zpracovává průběžně výše uvedené dokumenty a vytváří profesní portfolio, které obhajuje u SZZ.
|
Doporučená literatura
|
-
BROŽOVÁ DOUBKOVÁ, A., THELENOVÁ, K. Odborná praxe a supervize. Liberec: TUL, 2011. ISBN 978-80-7372-687-4.
-
BROŽOVÁ DOUBKOVÁ, Andrea a Kateřina THELENOVÁ. Efektivní komunikace v pomáhajících profesích. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. ISBN 978-80-7372-942-4.
-
HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce.. Praha: Osmium, 1999. ISBN 80-902081-8-5.
-
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese.. Praha: Triton., 2018. ISBN 978-80-7553-414-9.
-
KLIMENT, P. Efektivní komunikace v praxi sociální práce.. Olomouc: UP., 2013. ISBN 978-80-244-3626-5.
-
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese.. Praha: Portál., 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
|