Vyučující
|
-
Meier Miroslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Kyberprostor - virtuální počítačový svět, světová globální počítačová síť. Uživatelská specifika v kyberprostoru u jednotlivých cílových skupin sociální práce. 2) Internet a internetová komunikace, úskalí anonymity uživatele, zneužívání dat. Specifika sociálních sítí. Internetová kriminalita. 3) Typické situace ohrožující uživatele internetu: oslovení cizí osobou s kriminálním záměrem. Náhodný objev nevhodného materiálu, poškození dat škodlivým softwarem. 4) Kybešikana. Specifika u dětí a dospívajících. Formy a podoby agresivity a násilí páchané ho prostřednictvím internetu. 5) Závislost na technologiích, na internetu, on-line hrách a její důsledky. Vztah k sociálnímu soužití, změny komunikačních strategií. Mezigenerační rozdíly. 6) Způsoby bezpečného chování na internetu, poradenství, nástroje zabezpečení technologické či virtuální. Role rodiny, sociálního pracovníka. 7) Možnosti sociální práce v oblasti prevence rizikového chování na internetu. Etické aspekty sociální práce na internetu. Semináře: 1) Specifické problémy dětí v kyberprostoru, specifika žen - matek, rodin, osamělých lidí a seniorů ve vztahu ke globální počítačové síti. 2) Příklad Facebooku a chování uživatelů na něm. Možnosti ohrožení uživatele sociální sítě. 3) Kazuistiky dětských obětí internetové kriminality. 4) Formy a podoby kybešikany u dospělých. Důsledky kyberšikany u dětí. 5) Netolismus ve vztahu k mobilním telefonům a tzv. chytrým mobilním aplikacím. Důsledky netolismu pro sociální soužití, budoucí perspektiva. 6) Tvorba designu preventivního programu negativních jevů spojených s užíváním internetu a dalších technologií. Meziresortní spolupráce. 7) Možnosti sociální práce v oblasti sextingu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace práce studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu)
- 62 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je prezentovat kyberprostor, internet a sociální sítě jako významné pole zájmu sociální práce. Kyberprostor a jeho možnosti, limity a rizika. Studenti se seznámí s možnostmi prevenci rizikového chování na internetu a s možnosti sociální práce v kyberprostoru.
Cílem předmětu je prezentovat kyberprostor, internet a sociální sítě jako významné pole zájmu sociální práce. Kyberprostor a jeho možnosti, limity a rizika. Studenti se seznámí s možnostmi prevenci rizikového chování na internetu a s možnosti sociální práce v kyberprostoru.
|
Předpoklady
|
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Studenti se aktivně zapojují do výuky, k zápočtu prezentují návrh realizace preventivního programu bezpečného chování na internetu.
|
Doporučená literatura
|
-
BLINKA, L. Online závislosti.. Praha: Grada., 2015. ISBN 978-80-247-5311-9.
-
ČERNÁ, A., ed. Kyberšikana. Průvodce novým fenoménem.. Praha: Grada., 2013. ISBN 978-80-247-4577-0.
-
ECKERTOVÁ, L. Hustej Internet.. Praha: Prachal Petr., 2014. ISBN 978-80-87003-39-8.
-
HULANOVÁ, L. Internetová kriminalita páchaná na dětech.. Praha: Triton., 2012. ISBN 978-80-7387-545-9.
-
KRATOCHVÍLOVÁ, H. Děti a internet ? pohled z praxe kurátorky pro děti a mládež.. Sociální práce/Sociálna práca. [Online]. [vid 21. 4. 2018]., 2014. ISBN bez ISBN.
-
ROGERS, V. Kyberšikana.. Praha: Portál., 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
|