Název předmětu | Didaktika tělesné výchovy 1 |
---|---|
Kód předmětu | KTV/DT1P |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Přednášky: 1. Koncepce a pojetí tělesné výchovy a výchovy ke zdraví v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Cíle a pojetí školní TV. Formy školní TV. 2. Vyučovací jednotka jako základní organizační forma TV. Struktura vyučovací jednotky - srovnání tradičního a alternativního pojetí. Obsah a trvání jednotlivých částí vyučovací hodiny v TV. 3. Didaktické zásady a metody a jejich aplikace v TV. 4. Reproduktivní a produktivní učení. Didaktická interakce a chování učitele. Didaktické řídící styly využívané v TV. 5. Efektivita vyučovacího procesu v TV. Principy efektivního vyučování. Kriteria efektivity. 6. Plánování v TV. Diagnostická činnost učitele. Hodnocení a klasifikace v TV. Zásady bezpečnosti v TV. 7. zápočty Cvičení: 1. Základní motorika a její kultivace. Vymezení pojmu a obsahu elementární TV. 2. Psychomotorika. Význam a možnosti využití. Činnosti s netradičním náčiním, činnosti s vyloučením zrakové kontroly, relaxační techniky. 3. Pohybové hry jako prostředek sociálního učení. Oblasti sociálního učení v tělesné výchově. Metody a prostředky socializace žáků. 4. Motivace a její využití při zdravotně kompenzačním cvičení. Zásady pro cvičení se zdravotními účinky. Dechová cvičení. Protahovací cvičení. Posilování. 5. Uplatnění jógových cvičení ve školní TV. Účinky jógových cvičení na dětský organismus. Metodická doporučení. Relaxační polohy. Dechová a posilovací cvičení. 6. Rozvoj pohybové tvořivosti v hodinách TV. Metody a prostředky. Využití hudby. Dětský aerobik jako prostředek rozvoje vytrvalostních schopností v hodinách školní TV.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
|
Výstupy z učení |
V teoretických přednáškách se student seznámí se základními didaktickými principy výuky tělesné výchovy. Praktické hodiny jsou zaměřeny na aplikaci teoretických poznatků do vlastní pedagogické praxe a seznámení s dalšími pohybovými aktivitami podporujícími pohybový rozvoj žáků a zdravotní orientaci školní tělesné výchovy.
Student získá odborné kompetence pro vyučování TV. |
Předpoklady |
Znalosti z obecné didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Didaktický test
- úspěšné splnění testu - účast na praktických cvičeních - zásobník her a cvičení z praktických hodin - vypracování přípravy na vyučovací hodinu TV (dle pokynů) |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|