Obsah: 1. Učení, individuální rozdíly v učení, poznávací a učební styly. 2. Východiska inkluzívního přístupu ve vzdělávání. Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Hlavní druhy podpůrných opatření. Tvorba a uplatnění plánu pedagogické podpory a individuálního vzdělávacího plánu. 3. Školská poradenská zařízení a jejich působnost a poskytování poradenských služeb dětem, žákům a studentům a školám a pedagogickým pracovníkům. Asistent pedagoga, jeho postavení a působnost. 4. Specifické poruchy učení a chování, jejich vývojová specifika. 5. Pedagogická diagnostika žáka, nejběžnější diagnostické metody, analýza produktů činnosti žáka. 6. Školní úspěšnost žáka, její vymezení a vztah k budoucí profesní úspěšnosti, nejčastější příčiny školní neúspěšnosti. Zdravotní, sociokulturní a ekonomická specifika žáků z hlediska školní úspěšnosti, školní motivace. 7. Problémy v chování u žáka, typické projevy, příčiny a pedagogický přístup. 8. Hodnocení žáka pedagogem. Písemné a ústní testování znalostí. Klasifikace a slovní hodnocení. Normy hodnocení. 9. Autoevaluace v práci pedagoga, informační zdroje pro autoevaluaci, výkonové a sociální indikátory, metody evaluace. 10. Osobnost pedagoga, autodiagnostika, zátěž pedagogické profese z hlediska práce se školní třídou, její nárůst s ohledem na proměny ve školství a společnosti, syndrom vyhoření, prevence. 11. Školní třída, struktura a dynamika školní třídy z hlediska věku žáků, proměny ve složení třídy a jejich dopad na klima třídy, management školní třídy, styly řízení ve vztahu ke klimatu třídy.
|