Předmět: Didaktika anglického jazyka 1

» Seznam fakult » CDV » KAJ
Název předmětu Didaktika anglického jazyka 1
Kód předmětu KAJ/KDI1M
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Khodaverdi Neda, Mgr. Ph.D.
  • Peldová Petra, Mgr. Ph.D.
  • Koutská Iva, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Prezenční studium (14 týdnů výuky, 1 přednáška + 1 seminář): 1. Didaktika anglického jazyka: základní termíny, metody, strategie, žák a jeho proměnné (včetně kognitivních variabilit) - přednáška 2. Didaktika anglického jazyka: základní termíny, metody, strategie, žák a jeho proměnné (včetně kognitivních variabilit) - seminář 3. Jazyk ve třídě (včetně instrukcí), vedení třídy, motivace - přednáška 4. Jazyk ve třídě (včetně instrukcí), vedení třídy, motivace - seminář 5. Plánování hodiny (průběh, fáze, cíle hodiny) - přednáška 6. Plánování hodiny (průběh, fáze, cíle hodiny) - seminář 7. Výuka jazyka - slovní zásoba - přednáška 8. Výuka jazyka - slovní zásoba - seminář 9. Výuka jazyka - gramatika - přednáška 10. Výuka jazyka - gramatika - seminář 11. Výuka jazykového systému - slovní zásoba/gramatika - přednáška 12. Výuka jazykového systému - slovní zásoba/gramatika - seminář 13. Jazykové uvědomělost/povědomí. Socio-kulturní aspekty výuky anglického jazyka - přednáška 14. Jazykové uvědomělost/povědomí. Socio-kulturní aspekty výuky anglického jazyka - seminář Kombinované studium: Podle počtu výukových bloků budou témata rozdělena na cca tři - čtyři celky. Obsahově bude pokryto to stejné, co u denního studia.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace dovedností studentů, Přednáška, Seminář, E-learning, Samostudium studentů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) - 23 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Prohloubení a rozšíření znalostí moderních zásad prezentace, procvičování a upevňování učiva v oblasti gramatiky a slovní zásoby. Seznámení s metodami prezentace sociokulturního prostředí a reálií zemí mluvících cílovým jazykem. Porozumění vztahům mezi teorií a praxí výuky anglického jazyka prostřednictvím reflexe a analýzy vlastní zkušenosti v roli žáka, výukové činnosti během průběžné pedagogické praxe a cílených náslechů v rámci výstupů/mikrovýstupů, ať už při DI1NM či při pedagogické praxi. Využití teoretických poznatků a praktické zkušenosti k efektivnímu plánování výuky v hodině AJ s postupem od jednotlivých aktivit k plánování celé hodiny
Postupná didaktická příprava v předmětech Didaktika anglického jazyka 1 až Didaktika anglického jazyka 4 vede ke způsobilosti vyučovat anglický jazyk na druhém stupni ZŠ či na školách středních. V kurzu 1 zapojeno/a sebehodnocení/sebereflexe, 2 vrstevnické hodnocení v malých skupinách, 3 různorodé reflexivní techniky, 4 mikrovýstup nevyužíván.
Předpoklady
Kurz předpokládá znalosti základů didaktiky anglického jazyka získané během bakalářského studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Systematické pozorování studenta, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Test

Student bude hodnocen na základě aktivní účasti, na základě mikrovýstupu (pozor mikrovýstup je nahráván/dodán videem) a výsledku v testu/testech; midterm + final (Z důvodu malého počtu setkání je možné snížit počet testů po domluvě s vyučujícími.) Systém hodnocení je kriteriální: praktická část (50 bodů) - mikrovýstup (15 bodů): obsah a kreativita (5 bodů) + práce s časem (5 bodů) + týmová práce (5 bodů); sebehodnocení/sebereflexe (15 bodů); plán aktivity (15 bodů): odevzdáno včas (5 bodů) + odevzdán správně digitálně (5 bodů) + obsah (5 bodů); účast (5 bodů) teoretická část (50 bodů) - jedna šance na opravný termín; průběžný (25 bodů) + závěrečný (25 bodů)/nebo jinak dle dohody Pozor: nutné dosáhnout alespoň 70% celkově 70 - 75 % 3 76 - 81 % 2- 82 - 87 % 2 88 - 93 % 1- 94 -100 % 1 Poznámka: student denního studia může dvakrát chybět, student kombinovaného studia může chybět jednou. - případně průběžný extra projekt: přečíst si vědecký odborný článek umístěný na Moodle týkající se tématů kurzu + obsah článku diskutovat na setkáních Didaktiky. POZOR! Mikrovýstup bude nahrán/nahrazen videem z výuky (v hodině aj vedené studentem), pokud nelze - nutná konzultace s vyučujícím předmětu; s videem nebude bez souhlasu studenta nijak dále nakládáno a nahrávka bude po rozboru smazána (pakliže nebude se studentem dohodnuto jinak).
Doporučená literatura
  • Brown, Douglas. Principles of Language Learning and Teaching. Pearson Longman. 2014.
  • Celce-Murcia, Marianne. (Eds.). Teaching English as a Second or Foreign Language. Boston: Heinle Cengage Learning., 2014.
  • Doff, Adrian. Teach English. Teacher's Workbook. Trainer's Handbook. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
  • Gower, Roger, et al. Teaching Practice Handbook. Oxford: Macmillan, 2005.
  • Hancock, Mark. Singing Grammar.. Cambridge: CUP., 2013.
  • Harmer, Jeremy. The practice of English Language Teaching.. Harlow: Pearson Education Limited., 2015.
  • Hedge, Tricia. Teaching and learning in the language classroom. Oxford handbooks for language teachers. Oxford: Oxford University Press. 2000.
  • Choděra, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha: Academia., 2013.
  • Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada Publishing, 2011.
  • Larsen-Freeman, Diane a Anderson, Marti. Techniques and principles in language teaching. 3rd ed. Teaching techniques in English as a second language.. Oxford: Oxford University Press, 2011.
  • NORTON, Julie a BUCHANAN, Heather (ed.). The Routledge handbook of materials development for language teaching.. Routledge handbooks in applied linguistics. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022. ISBN 978-0-8153-8257-7.
  • Richards, Jack C. a Renandya, Willy A. (ed.). Methodology in language teaching: an anthology of current practice. 10th print. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
  • SCALA, Carmela B. (ed.). How to actively engage our students in the language classes. Series in education. Wilmington: Vernon Press, 2023.
  • Scrivener, Jim. Learning Teaching.. London: Macmillan., 2011.
  • Thaine, Craig. Teacher training essentials: workshops for professional development. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
  • Ur, Penny. A Course in Language Teaching.. Cambridge, New York: CUP, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr