| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Jančaříková Kateřina, doc. PhDr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Sodomková Martina, Ing. et Ing.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Přednášky: 1. Úvod do tématu. Výchovně vzdělávací cíle a úkoly výuky přírodopisu a biologie. Vztah teorie a praxe. Příroda jako předmět zájmu. Cíle přírodovědného vzdělávání. Obecné cíle: Přírodovědná gramotnost / práce s nadanými. 2. Didaktika biologie a její postavení v oblasti pedagogických věd. Dějiny didaktiky biologie a výuky biologie, naši významní didaktici. 3. Přenos biologických poznatků a kompetencí do vědomí žáků I - znalosti, dovednosti. 4. Přenos biologických poznatků a kompetencí do vědomí žáků II ? motivace, postoje. 5. Přenos biologických poznatků a kompetencí do vědomí žáků III - hodnoty, zájmy. 6. Výsledky český žáků v oblasti biologie. Přírodovědná gramotnost. Mezinárodní šetření TIMSS, PISA. 7. Komunikace v hodinách přírodopisu a biologie. Neverbální komunikace a její klasifikace. Kongruence. Verbální komunikace. Specifika komunikace o přírodě. 8. Didaktické zásady (principy) didaktiky biologie I. 9. Didaktické zásady (principy) didaktiky biologie II. 10. Didaktické zásady (principy) didaktiky biologie III. 11. Výzkumné atributy didaktiky biologie. Současně zkoumaná témata, obhájené diplomové a bakalářské práce. Příprava výzkumných projektů. Výzkumný design, výzkumné otázky, cíle výzkumu, práce s literaturou. 12. Kvalitativní přístup v získávání a analýze dat. Témata bakalářských a diplomových prací z didaktiky biologie řešených kvalitativními metodami. Návrhy výzkumných projektů I. 13. Kvantitativní přístup v získávání a analýze dat. Témata bakalářských a diplomových prací z didaktiky biologie řešených kvantitativními metodami. Návrhy výzkumných projektů II. 14. Didaktika biologie a přírodních věd ve světě. Odborné časopisy. Konference. Možnosti publikování. Etické principy výzkumu didaktiky biologie.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Aktivizující  metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Přednáška, Cvičení
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 42 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Projekt individuální
                        - 35 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 10 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem předmětu je představit problematiku oborové didaktiky biologie a související výzkumné atributy. Přednášky se nejprve věnují historii a současnosti didaktiky biologie, zaměřují se na přenos biologických poznatků a kompetencí do vědomí žáků, na šetření zjišťující výsledky biologického vzdělávání, komunikaci v hodinách přírodopisu a biologie, didaktické zásady. Dále se přednášky věnují výzkumným atributům didaktiky biologie a během cvičení vedou studenty ke zpracování návrhů výzkumných projektů v oblasti didaktiky biologie.
                 
                
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                nespecifikováno
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Ústní zkouška, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Vypracování zadaných úkolů v průběhu semestru. Ústní zkouška.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    ČINČERA, J., et al.  2014. Innovation in Biology and Environmental Education Didactics in Pre-Graduate Training of Secondary Biology Teachers in the Context of Current Changes in the Education System. The New Educational Review, 37.. 
                
 
            
                
                - 
                    HLAĎO, P. Úvod do pedagogického výzkumu pro učitele středních škol. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-7884-0.
                
 
            
                
                - 
                    JANČAŘÍKOVÁ, K., et al. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2022. ISBN 9788076032897.
                
 
            
                
                - 
                    STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T., et al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
                
 
            
                
                - 
                    ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 478-510. 2013. 
                
 
            
         
         
         
     |