Vyučující
|
-
Řezanka Michal, doc. RNDr. Ph.D.
-
Slavík Martin, Mgr. Ph.D.
-
Jodas Bořivoj, PhDr. Ph.D.
-
Hejsková Pavlína, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Aktivizační metody a nástroje (Kahoot, Quizlet). Rozdělení metod se zaměřením na rozvoj kritického a tvořivého myšlení. Význam aktivizačních metod, jejich členění. Činnostní učení 2. Komplexní metody výuky: charakteristika, ukázky. Zpětná vazba. Osobnostní rozvoj. 3. Problémové vyučování, typy problémového vyučování. 4. Diskusní metody: Brainstorming, Brainwriting, Philips 66, Gordonova metoda, Hobo metoda, Metoda cílených otázek, Metoda konsensu. 5. Situační a inscenační metody, jejich členění. 6. Didaktické hry: principy, použití. Dělení her, metodická příprava. Ukázky herních aktivit. 7. Projektová výuka. Metodické postupy, výběr učiva. 8. Badatelsky orientovaná výuka, jednotlivé cykly, a úrovně. 9. Vizualizace chemických struktur jako badatelská aktivita. 10. Práce s textem, metody práce s textem, jejich přednosti a nevyhody. Kritické myšlení. 11. Motivační pokusy jako součást vnější motivace žáka. Jejich výběr, zařazení do jednotlivých fází hodiny. 12. Experimenty s běžně dostupnými chemikáliemi. 13. Propojení výuky s reálným světem: kuchyň, garáž, zahrada. Popularizace, občanská věda, svépomocně vyráběné přístroje, využití pomůcek v rámci vybavení kabinetů. 14. Využití exkurzí ve výuce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Problémové metody (badatelské, výzkumné), Demonstrace dovedností studentů, Přednáška, Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášek je seznámit studenty s charakteristikou aktivizačních metod a jejich využitím ve výuce přírodovědných oborů. Na cvičeních prakticky řešit metodiku přípravy a výběru témat učiva. Provést metodickou přípravu hodin, ve skupině ji diskutovat a ve spolupráci s cvičným učitelem vést studenty k praktickému ověření přípravy na praxích studentů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná práce
Aktivní účast na výuce. Vypracování jedné přípravy na výuku s využitím aktivizační metody.
|
Doporučená literatura
|
-
GINNIS, P. Efektivní výukové nástroje pro učitele. Praha: Edukační laboratoř, 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
-
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
-
OURODA, Stanislav. Oborová didaktika. V Brně: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, 2000. ISBN 978-80-7157-477-4.
|