Vyučující
|
-
Václavíková Lenka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu 2. Strategie sociálního výzkumu 3. Výzkumný cíl a výzkumný problém, design výzkumu 4. Dotazování 5. Pozorování 6. Analýzy 7. Výzkum veřejného mínění 8. Povaha kvalitativního výzkumu 9. Etika v sociálním výzkumu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti si osvojí základní pojmy a terminologii sociálně vědního výzkumu. Porozumí rozdílu mezi výzkumnými strategiemi užívanými v odlišných vědních disciplínách i v odlišných společenských institucích (např. marketingové výzkumy, výzkumy veřejného mínění). Osvojí si schopnosti tematizovat výzkumný kontext, výzkumný problém, předmět výzkumu a jeho subjekt a objekt. Získají dovednost adekvátně zvolit metodu s ohledem na formulovaný cíl výzkumu a na základě metody definovat nebo konstruovat techniku sběru dat. Nezbytně si osvojí schopnost prezentace empirických faktů srozumitelnou a vědecky ukázněnou formou. Rozvinou schopnost vytvořit závěrečnou zprávu a interpretovat výsledky jiných výzkumných šetření. Hlavním cílem předmětu je porozumění sociálně vědnímu výzkumu, jeho podstatě, metodám a způsobu jeho provádění, volbě vhodné metody pro zkoumání určitého jevu. Výuka rozvíjí i schopnost získané výsledky správně interpretovat a využívat, porozumět těmto informacím.
Studenti si osvojí základní pojmy a terminologii sociálně vědního výzkumu. Porozumí rozdílu mezi výzkumnými strategiemi užívanými v odlišných vědních disciplínách i v odlišných společenských institucích (např. marketingové výzkumy, výzkumy veřejného mínění). Osvojí si schopnosti tematizovat výzkumný kontext, výzkumný problém, předmět výzkumu a jeho subjekt a objekt. Získají dovednost adekvátně zvolit metodu s ohledem na formulovaný cíl výzkumu a na základě metody definovat nebo konstruovat techniku sběru dat. Nezbytně si osvojí schopnost prezentace empirických faktů srozumitelnou a vědecky ukázněnou formou. Rozvinou schopnost vytvořit závěrečnou zprávu a interpretovat výsledky jiných výzkumných šetření. Hlavním cílem předmětu je porozumění sociálně vědnímu výzkumu, jeho podstatě, metodám a způsobu jeho provádění, volbě vhodné metody pro zkoumání určitého jevu. Výuka rozvíjí i schopnost získané výsledky správně interpretovat a využívat, porozumět těmto informacím.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemná práce
Pro získání zápočtu student vypracuje semestrální prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7184-141-2.
-
JANDOUREK, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-644-5.
-
KUBÁTOVÁ, H., ŠIMEK, D. Od A do Z. Olomouc: Nakladatelství UP, 2000. ISBN 80-7067-619-1.
-
SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-038-4.
-
ŠUBRT, J. A KOL. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-522-1.
|