Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Sókratovské motivy vědění a péče o duši. Filosofie pro všední den, MAIEUTIKÉ a ARETÉ 2) Sókratovské vědění v nás, otevřené vědění 3) Platónova podobenství výchovy a vědění 4) Výchova jako místo zrání osobnosti 5) Přirozenost člověka, filosofická antropologie 6) Ontologie a noetika výchovy, soudobé teorie vzdělávání 7) Předpoklady a možnosti metatoerie výchovy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Filosofie výchovy je seznámení posluchačů se zásadními moderními problémy výchovy a vzdělávání, a to zejména z široké perspektivy kognitivních věd.
Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
semestrální práce a zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha, 1996..
-
BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a praktické pedagogice. Brno: L. Marek, 2001..
-
KOHÁK, E. Svoboda, svědomí, soužití: kapitoly z mezilidské etiky. Praha: Slon, 2004..
-
MICHÁLEK, J. Topologie výchovy (Místo výchovy v životě člověka). Praha: Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-01-1..
-
PATOČKA, J. Filosofie jako péče o duši I. Praha: OIKOYMENH, 1996..
-
SANDEL, M. J. Spravedlnost: co je správné dělat. Praha: Karolinum, 2015..
-
YVES, B. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998..
|