Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Osová doba; mýtus a filosofie 2) Principy řeckého myšlení 3) Helénismus a počátky křesťanského věku 4) Problémy křesťanského myšlení a jeho konfrontace s řeckou myšlenkovou strukturou 5) Vědecká revoluce 17. století a osvícenství 6) Myšlenková struktura 19. století 7) Revoluční věda 20. století
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Úvod do filosofie je poskytnutí elementárního vhledu do ústředních filosofických témat, která se v různých formulacích a v různých dějinných i kulturních epochách neustále vracejí jako základní lidské otázky. Po absolvování kurzu by měl student získat širší intelektuální pozadí, který napomáhá rozvíjení schopnosti konceptuálního porozumění nejobecnějším otázkám, které si lidé kladou.
Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Písemný test Účast na přednáškách je povinná!
|
Doporučená literatura
|
-
BLACKBURN, S. Velké otázky filosofie. Knižní klub, Praha 2011. ISBN 978-80-242-3238-6.
-
Descartes, R. Rozprava o metodě.
-
Fromm, E. Strach ze svobody.
-
Garaudy, R. Perspektivy člověka.
-
Petříček, M. Úvod do současné filosofie. Praha: Hermann a synové, 1992..
-
Platón. Faidon, Faidros, Obrana Sokratova, Ústava.
-
WHITEHEAD, A. Dobrodružství idejí. Praha: OIKOYMENH, 2000. ISBN 80-7298-009-2.
|