Předmět: Geografická cvičení a projekty

» Seznam fakult » EF » KGE
Název předmětu Geografická cvičení a projekty
Kód předmětu KGE/KGPR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Rubáš Dominik, RNDr. Ph.D.
  • Bendl Tomáš, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Význam a funkce geografického vzdělávání v současné společnosti - Vzdělávací cíle a aktuální trendy v geografickém vzdělávání - Geografické myšlení jako hlavní cíl geografického vzdělávání: jak na to? - Učebnice a kritická místa geografického kurikula - Hodnocení geografické výuky - Jak učinit výuku geografie interaktivnější? - Využití různorodých zdrojů informací ve výuce geografie: Práce s mapou, klimadiagramem, kauzálním diagramem, věkovou pyramidou, obrázkem, grafem aj.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Demonstrace dovedností studentů, Přednáška
  • Účast na výuce - 70 hodin za semestr
Výstupy z učení
Zaměření předmětu je na činnosti, samostatnost v rámci získaných žákovských kompetencí v podmínkách co nejvíce se přibližujícím skutečnosti (jako například U.S. Geography for Life). V semináři studenti připravují a prezentují samostatnou práci pro žáky, expedici/exkurzi/návštěvu vhodného místa pro výuku geografie, a dále projekce, realizace a evaluace jednoduchého geografického projektu.
Po absolvování veškerých předmětů, ze kterých se profilují budoucí učitelé geografie (zejména UDGN, VGVN/DIDG1, GKUN/DIDG2, FPGV, pedagogické praxe), student/ka dokáže: - Vysvětlit smysl a cíle geografického vzdělávání a obhájit jejich význam v národním i globálním kontextu. - Orientovat se v kurikulárních a jiných relevantních dokumentech a vhodně je využívat při plánování a realizaci výuky. - Vybrat a didakticky zpracovat vhodný obsah učiva s ohledem na vzdělávací potřeby žáků. - Navrhnout a aplikovat různé metody, organizační formy a výukové strategie podporující aktivní učení, kritické a tvůrčí myšlení žáků. - Vytvářet a formulovat vzdělávací cíle, rozlišovat jejich úrovně a vhodně je spojovat s metodami hodnocení. - Hodnotit a orientovat se v učebnicích, atlasech a dalších učebních pomůckách z hlediska jejich didaktické účinnosti. - Reflektovat a kriticky zhodnotit vlastní pedagogickou činnost, přijímat zpětnou vazbu a využívat ji k profesnímu růstu. - Uplatnit moderní přístupy (např. modely E-U-R, formativní hodnocení, aktivizační metody) při tvorbě a realizaci konkrétních vyučovacích hodin. - Motivovat žáky k zájmu o geografii a podporovat jejich schopnost chápat geografické souvislosti. - Rozvíjet geografické myšlení žáků prostřednictvím vhodně zvolených metod a strategií, které podporují hlubší porozumění geografickým procesům, jevům a souvislostem. - Rozvíjet porozumění nejen zvolenému geografickému obsahu, ale i požadovaným klíčovým kompetencím.
Předpoklady
Základy geografie na gymnaziální úrovni a základy fyzické a humánní geografie. Absolvování předchozích oborových didaktik a pedagogických praxí.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta

Viz společný google classroom.
Doporučená literatura
  • Balderstone, D. Secondary Geography Handbook.. Sheffield, 2006. ISBN 1 84377 165 9.
  • Downs, Roger M., et al. Geography for Life: National Geography Standards. Washington, 2012. ISBN 978-1-884136-41-2.
  • Fien, J. et al. The Geography Teacher's Guide to the Classroom. . South Melbourne, 1984. ISBN 0 333 356600 8.
  • Gersmehl, P. Teaching Geography. New York, 2014.
  • Hofmann, E. a kol. Multimediální učebnice pro terénní výuku. . Brno, 2008.
  • Kalhous, Z.; Obst. O. a kol. Školní didaktika.. Praha, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Kühnlová, H. Život v našem regionu. Pracovní učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň, 2007. ISBN 978-80-7238-489-1.
  • MŠMT. Standard vzdělávání ve čtyřletetém gymnáziu.. Praha, 1996.
  • Petty, G. Moderní vyučování.. Praha, 1996. ISBN 80-7178-681-0.
  • Roberts, M. Geographical enquiry. Sheffield, 2010.
  • Řezníčková, D. a kol. Geografie. Aktivně, aktuálně a s aplikacemi.. Praha, 2012. ISBN 978-80-87186-99-2.
  • Vágai, T. a Vodáková, P. Projektové kurzy na katedře geografie FP TU v Liberci. Praha, 2010.
  • Vávra, J. Didaktika geografie I: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. . Liberec, 2006. ISBN 80-7372-083-3.
  • VÚP. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.. Praha, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
  • VÚP. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha, 2007.
  • VÚP. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr