Vyučující
|
-
Šenk Filip, Mgr. Ph.D.
-
Vlček Tomáš, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Studium se opírá o tři okruhy literatury. První se čte v seminářích v ukzkách a tvoří ho základní klasické spisy. Druhý sloužtí jako doprovod k přednáškám a tvoří ho přehledové monografie současného umění. Třetí okruh obsahuje spiisy k esejům studentů zabývajícím se problém anarchismu a vzpory umělce v konstextu dějin umění a v kontextu společenském.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
I. FILOZOFIE JAKO TRANSCEDENTÁLNÍ OTÁZKA 1. Tázání po podmínkách možnosti zkušenosti a bytí jako vodítko evropské filozofie. 2. Objev otázky po obecném předpokladu u Platóna. 3. Objev otázky po konkrétním jsoucnu u Aristotela. 4. Konzervativní a revoluční výklad antické filozofie ve vztahu k otázce krásy. 5. Nietzscheho pojetí dionýského principu a dnešní kultura techno. 6. Základní otázka dramatu u Aristotela a Nietzscheho, 7. Smysl rituálu antického a jeho odlesky v dvacátém století (vídeňský akcionismus). 8. Jedno jako transcendentální kategorie. 9. Smyslová skutečnost a tzv. MIMÉSIS. 10. Plnost a prázdnota: řecká MÚSIKÉ a próza. Problém novověké hudebnosti. 11. Metafyzika konfrontována s uměním neboli je umění věděním? 12. Umění jako obrat a jako vybočení: postavení anonymního umělce a umělce pojmenovaného. 13. Filozofie Kantova formuluje transcendentální otázku po kráse. 14. Vznešenost a krása. Reflexe ve dvacátém století.Bibliografie Studium se opírá o tři okruhy literatury. První se čte v seminářích v ukázkách a tvoří ho základní klasické spisy. Druhý slouží jako doprovod k přednáškám a tvoří ho přehledové monografie současného umění a filozofické rozbory jednotlivých uměleckých děl a směřování uměleckého dění. Třetí okruh obsahuje spisy k esejům studentů, zahrnuje problém anarchismu a vzpoury umělce v kontextu dějin umění a v kontextu společenském
Rozvinout schopnost reflexe a kontextuálního myšlení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta
V rámci semestru studenti vypracují seminární práci. Zápočet je udělen na základě ústního pohovoru, zaměřeného na odevzdanou práci a k tématům z přednášek. Navazuje ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Diderot, D. Herecký paradox. Praha, 1945.
-
Heidegger, M. Básnicky bydlí člověk. Praha, 2006.
-
Kant, I. Kritika soudnosti. Praha, 1975.
-
Platón. Dialogy o kráse. Praha, 1979.
|