| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Šlamborová Irena, doc. Mgr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Jodas Bořivoj, PhDr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Hartmanová Pavlína, Mgr.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Semináře zaměřené na materiální didaktické prostředky pro výuku chemie, alternativní vyučovací metody. Výukové programy a další možnosti využití počítačů při výuce chemie. Audiovizuální a multimediální technika. Didaktika jednotlivých chemických disciplín v rozsahu pokrývajícím učivo ZŠ.  <OL> <LI>Úvod do speciální didaktiky chemie.</LI> <LI>Didaktika obecné chemie - didaktický systém učiva, pomůcky, hmota, chemická látka, atom, chemická vazba, chemický děj, vzorce, rovnice a výpočty.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Didaktika anorganické chemie - didaktický systém učiva, pomůcky, periodický zákon, periodická soustava prvků, chemie prvků jednotlivých skupin a period.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Didaktika organické chemie a biochemie - didaktický systém učiva, pomůcky, uhlovodíky, deriváty uhlovodíků, makromolekulární látky, přírodní látky, metabolismus přírodních látek.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Didaktika analytické chemie - didaktický systém učiva, pomůcky, kvalitativní a kvantitativní analýza, významné součásti analytické chemie.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Didaktika základů chemických výrob - didaktický systém učiva, pomůcky, základy chemických výrob.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Didaktika výchovy k péči o životní prostředí - didaktický systém učiva, pomůcky, možnosti výchovy k péči o životní prostředí.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> </OL> Při cvičeních bude prováděn rozbor jednotlivých témat se zřetelem na přípravu na vyučování.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 90 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Osvojit si: materiální didaktické prostředky pro výuku chemie, alternativní vyučovací metody. Výukové programy a další možnosti využití počítačů při výuce chemie. Audiovizuální a multimediální technika. Didaktika jednotlivých chemických disciplín v rozsahu pokrývajícím učivo ZŠ.
                 
                Znát didaktické zásady pro efektivní výuku. Vysvětlit a odvodit základní poznatky oboru včetně řešení jednodušších problémů. Pracovat účelně a bezpečně v laboratoři.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Znalost středoškolské chemie. Předpokládá se, že student absolvoval všechny základní chemické disciplíny (zejména chemii obecnou, fyzikální, organickou, anorganickou a biochemii) v rozsahu obvyklém pro studenty studia ucitelství. Dále se predpokládá znalost základu obecné pedagogiky, didaktiky a psychologie. Tato kategorie znalostí však není pro absolvování kursu nezbytná. 
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Kombinovaná zkouška
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Aktivní účast na cvičeních (min.70 %), vypracování seminární práce.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Dluhoš, L. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. Ostrava, PF OU, 1995. 
                
 
            
                
                - 
                    Pachman, E. a kol. Speciální didaktika chemie. Praha, SPN, 1986. 
                
 
            
         
         
         
     |