Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přehled témat v rámci přednášek/cvičení: <ol> <li>Proč inovace a co je vlastně podnikání?</ li> <li> Generování nápadu - zdroje nápadů, Business canvas jako východisko pro rozvoj vlastního podnikání a komercionalizaci, Design thinking metodologie.</ li> <li> Validace a business potenciál - metody pro ověření hypotéz a potenciálu nápadu, zákazník jako klíčový faktor prodeje.</ li> <li>Právní základy pro inovátory a podnikatele, duševní ochrana a VaV principy.</ li> <li>Analýza konkurence na bázi case study již existujících úspěšných startupů.</ li> <li>Finanční plánování a řízení.</ li> <li>Obchod pro inovátory v kostce.</ li> <li>Byznys plán.</ li> <li> Komunikační a prezentační dovednosti aneb Jak prosadit inovace.</ li> </ol> Předmět bude prakticky vyučován v blocích, kde se přednášky a cvičení prolínají. Studenti si vyzkouší celý proces od vymýšlení nápadu, jeho rozpracování, testování na trhu až po základy právní analýzy vlastního podnikání a/nebo výzkumu, včetně otázek duševního vlastnictví. Studenti se naučí efektivní práci s inovacemi. Zjistí, jak zvýšit své šance na úspěch ve vědě, výzkumu a/nebo podnikání. Zároveň získají dovednosti potřebné k realizaci svých nápadů, včetně tvorby obchodních plánů a rozvoje schopností prezentovat a obhajovat své myšlenky. Výuka bude založena na reálných nápadech studentů nebo týmů, s možností jejich dalšího rozvoje a akcelerace na půdě TUL. Kurz vyvrcholí finální prezentací před odbornou porotou, která posoudí kvalitu práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 18 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu)
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 9 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy inovačního managementu a s transferem technologií v oblasti nových technologií (deep-tech). Absolvováním kurzu student získá přehled a dovednosti potřebné pro podnikání a/nebo úspěšnou zaměstnaneckou kariéru ve znalostní ekonomice (knowledge economy).
Umět vyhodnotit potenciál podnikatelského záměru. Rozebrat případovou studii. Navrhnout organizační strukturu firmy. Prezentovat projekt. Řídit výzkumně-vývojové projekty.
|
Předpoklady
|
Student by měl mít základní znalosti v rozsahu středoškolského studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Prezentace skupinové práce
Zápočet: účast na seminářích min. 80 % a osobní prezentace (pitch) na konci programu.
|
Doporučená literatura
|
-
C. Freeman. The Economics of Industrial Innovation.. Frances Printer; London. 2nd Ed., 1982.
-
C.M. Christensen. The Innovator's Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail (3rd Edition).. HBS Press; Cambridge; MA., 2003.
-
E. Ries. The lean startup.. New York. Crown Business, 2011. ISBN 978-0-307-88789-4.
-
P. Drucker. Innovation and entrepreneurship.. Routledge. (1st Ed.), 2015. ISBN 978-1138168343.
-
P. Trott. Innovation Management and New Product Development (4th Edition). Prentice Hall / Finantial Times;. London, 2008.
-
R. Leifer - G. Colarelli O'Connor - L.S. Peters. Radical Innovation.. Harward Business School Press; Boston; MA., 2000.
-
T. Jones. New Product Development: An Introduction to a Multifunctional Process. Butterworth-Heinemann. Oxford, 1997.
-
T.J. Allen. Managing the Flow of Technology.. MIT Press. Cambridge; MA, 1977.
|