Vyučující
|
-
Nguyen Nhung H.A., Mgr. Ph.D.
-
Pouzar Miloslav, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do nanotechnologií a jejich aplikací Pochopení základních aspektů nanotechnologií (definice, milníky, aplikace a budoucí potenciál). 2. Vlastnosti nanomateriálů Pochopení, jak rozměry v nanoměřítku ovlivňují fyzikální a chemické vlastnosti (např. zvýšenou reaktivitu, pevnost nebo vodivost). 3. Toxikologické mechanismy Pochopení mechanismů, kterými mohou nanomateriály poškozovat buňky a tkáně, včetně oxidačního stresu, zánětu a apoptózy. 4. Expoziční cesty Rozpoznat různé cesty expozice nanomateriálům, včetně inhalace, požití a kontaktu s kůží, a jejich důsledky pro zdravotní rizika. 5. Perzistence a bioakumulace v životním prostředí Pochopení potenciálu nanomateriálů přetrvávat v životním prostředí a akumulovat se v živých organismech, což vede k dlouhodobým ekologickým rizikům. 6. Zdravotní a bezpečnostní předpisy Seznámení s příslušnými zdravotními a bezpečnostními předpisy, včetně pokynů OSHA, EPA a ECHA. Pochopení jejich důležitosti pro bezpečnost na pracovišti. 7. Etické aspekty Diskuze o etických dilematech, která přinášejí nanotechnologie, jako jsou obavy o soukromí, informovaný souhlas a důsledky vylepšování člověka. 8. Vnímání veřejností a komunikace Význam účinného informování veřejnosti o rizicích a přínosech pro lepší pochopení a přijetí nanotechnologií. 9. Zásada předběžné opatrnosti Porozumění principu předběžné opatrnosti a jeho významu při rozhodování o vývoji a aplikaci nanotechnologií. 10. Mezioborová spolupráce Uvědomit si potřebu spolupráce napříč obory (věda, technika, právo a etika) při řešení složitých výzev, které nanotechnologie představují. 11. Analýza případových studií Poučení se z konkrétních případových studií aplikací nanotechnologií, pro pochopení souvisejících rizik a způsobu jejich zvládnutí nebo zmenšení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Prezentace práce studentů
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá obecnými aspekty rizik nanotechnologií pro životní prostředí, člověka a jeho zdraví; etikou používání, vlivem na společnost a bezpečnostními předpisy. Předmět umožní studujícím získat a pochopit základní znalosti o nanotechnologiích a nanomateriálech, což jim umožní porozumět, posoudit a předvídat jejich aplikace a související rizika.
Metody hodnocení nanomateriálů, vliv nanomateriálu na zdraví, životní prostředí, mechanizmy interakce nanomateriálů s prostředím, potenciální rizika
|
Předpoklady
|
znalosti v rozsahu předmětů Fyzika a Chemie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Ústní prezentace samostatné práce studenta
Úspěšné absolvování písemných testů, docházka a aktivní činnost v průběhu kurzu.
|
Doporučená literatura
|
-
Anderson,A.,Petersen,A.,Wilkinson,C., Allan,S.:. Nanotechnology, risk and Communication, Palgrave Macmillan, 2009, ISBN 978-0-230-50693-0.
-
Barnard, A. Nanohazards: Knowledge is Our First Defence, Nature Materials 5, 245-248..
-
Jason Scott Robert, Clark A. Miller; Ira Bennett. Nanotechnology, the Brain, and the Future. Springer, 2023. ISBN 978-94-007-1786-2.
-
Sulabha K. Kulkarni. Nanotechnology: Principles and Practices. Springer, 2015. ISBN 9783319091716.
|