Název předmětu | Úvod do sociologické teorie |
---|---|
Kód předmětu | KFL/TSC |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Přednášky: 1) Úvod: seznámení s kurzem. 2) Klasická sociální teorie. 3) Max Weber, Karl Marx a Émile Durkheim. 4) Funkcionalismus. 5) Interpretativismus a interakcionismus. 6) Feministická sociální teorie. 7) Struktura a jednání. Semináře: 1) Úvod: seznámení se způsoby práce v semináři. Četba a rozbor knih: 2) Vědecký obor sociologie; BAUMAN, Z., MAY, T. Myslet sociologicky: netradiční uvedení do sociologie. 1. vyd. Praha: SLON, 2004, s. 9?26. 3) Sám prostřednictvím jiného; BAUMAN, Z., MAY, T. Myslet sociologicky: netradiční uvedení do sociologie. 1. vyd. Praha: SLON, 2004, s. 27?39. 4) Vazby, které sjednocují; BAUMAN, Z., MAY, T. Myslet sociologicky: netradiční uvedení do sociologie. 1. vyd. Praha: SLON, 2004, s. 59?76. 5) Rozhodování a jednání; BAUMAN, Z., MAY, T. Myslet sociologicky: netradiční uvedení do sociologie. 1. vyd. Praha: SLON, 2004, s. 77?98. 6) Darování, směna a důvěrnost; BAUMAN, Z., MAY, T. Myslet sociologicky: netradiční uvedení do sociologie. 1. vyd. Praha: SLON, 2004, s. 99?116. 7) Kultura, příroda, stát a teritorium; BAUMAN, Z., MAY, T. Myslet sociologicky: netradiční uvedení do sociologie. 1. vyd. Praha: SLON, 2004, s. 155?178.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Předmět se zabývá seznámením studujících s vybranými sociálními teoriemi. Sociální teorie jsou analytickými nástroji vytvářejícími rámce pro interpretaci a studium sociálních jevů. V tomto smyslu jsou nedílnou součástí porozumění sociologickému výkladu lidského světa. Předmět se v rámci přednášek zaměřuje na vybraná moderní paradigmata sociální teorie a v rámci seminářů na seznámení s vybranými texty a výzkumy, které jsou pomocí těchto paradigmat vykládány a rozebírány
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Účast na cvičeních, prezentace, seminární práce. Písemná zkouška |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|