Vyučující
|
-
Exner Milan, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz uvádí posluchače do základů filosofického myšlení - vymezuje vztah filosofie k mytologii, náboženství, umění a vědě. Dále je věnován problematice základních filosofických témat - bytí a jsoucí, svět a skutečnost, člověk a společenství, dobro a zlo, pravda a poznání, řeč a porozumění. Zachycuje proměny filosofování v novověku z hlediska subjekt-objektového rozvrhu světa a tendence filosofie stát se přísnou vědou. Zabývá se problematikou lidské zkušenosti a jejího významu prizmatem fenomenologické filosofie. Student se učí kritické práci s filosofickým textem. TÉMATA: 1. Filosofické a etymologické otázky filosofického pojmosloví, základní filosofické pojmy 2. Filosofické disciplíny, kulturně-historické aspekty filosofického studia 3. Historicko-geografická konotace studia filosofie, sémantická a sémiologická problematika 4. Filosofie a mytologie (od mýtu k logu), Filosofie a náboženství 5. Filosofie a věda, Filosofie a umění 6. Bytí a jsoucí (ontologická diference) 7. Svět a skutečnost 8. Člověk a společenství 9. Dobro a zlo 10. Pravda a poznání 11. Jazyk a řeč 12. Subjekt-objektový rozvrh světa 13. Tendence filosofie stát se přísnou vědou 14. Původní zkušenost a problém přirozeného světa
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz uvádí posluchače do základů filosofického myšlení - vymezuje vztah filosofie k mytologii, náboženství, umění a vědě. Dále je věnován problematice základních filosofických témat - bytí a jsoucí, svět a skutečnost, člověk a společenství, dobro a zlo, pravda a poznání, řeč a porozumění. Zachycuje proměny filosofování v novověku z hlediska subjekt-objektového rozvrhu světa a tendence filosofie stát se přísnou vědou. Zabývá se problematikou lidské zkušenosti a jejího významu prizmatem fenomenologické filosofie. Student se učí kritické práci s filosofickým textem.
Studenti budou seznámeni s látkou v souladu s obsahem a cíli předmětu.
|
Předpoklady
|
Nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Ke zkoušce si student vybere jeden titul z povinné literatury a dva tituly literatury doporučené. Kurz je ukončen zkouškou formou písemného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
ARISTOTELES. Etika Nikomachova, Bratislava: Pravda, 1979..
-
ARISTOTELES. O duši. Praha : P. Rezek, 1996. ISBN 80-901796-9-X..
-
AUGUSTIN. Vyznání (1. a 11. kniha)..
-
DESCARTES, R. Rozprava o metodě. Praha : Svoboda, 1992. ISBN 80-205-0216-5..
-
DESCARTES, R. Úvahy o první filosofii. Praha: Svoboda, 1970. ISBN 25-087-70..
-
FINK, E. Einleitung in die Philosophie. Wurzburg: Konighausen und Neumann, 1987..
-
GADAMER, H. G. Wahrheit und Methode. Grundzuge einer philosophischen Hermeneutik. Tubingen, J. C. Mohr, 1965..
-
KANT, I. Základy metafyziky mrav. Praha: Svoboda, 1990. ISBN 80-205-0152-5..
-
PELCOVÁ, PEŠKOVÁ, RÝDLOVÁ, SCHLEGELOVÁ. Základy společenských věd. IV. díl. Vztah ke světu jako celku. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-27-9..
-
PLATON. Faidros, Ústava, Obrana Sokratova, Kriton..
-
STORIG H. J. Malé dějiny filosofie. Praha : Zvon 1991..
|