Vyučující
|
-
Chylíková Johana, Mgr. Ph.D.
-
Frantová Veronika, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvodní setkání: sociální konstruktivismus, jazyk, diskurz, kritické přístupy, vzdělávání a reprodukce sociálních nerovností 1. Člověk optikou sociální teorie, sociologická imaginace, specifika zkoumání společnosti, otázka objektivity. 2. Občanská společnost, participace a veřejná sféra, kulturní kódy, emoce a racionalita ve veřejném prostoru. 3. Modernita a národní stát, národy a nacionalismus, předsudky a stereotypy, problémy diskurzivního "nového realismu" 4. Symbolické hranice, jazyk, diskurz, média; etnicita, fenomén islamofobie 5. Společenské nerovnosti: přerozdělování vs uznání, sociokulturní a socioekonomické nerovnosti, kulturní války. 6. Závěrečná minikonference (prezentace studujících) Semináře: Úvodní setkání: sociální konstruktivismus, kritické přístupy, základní sociologické pojmy 1. Sociologická imaginace a současné výzvy - diskuse nad popularizačními texty: kapitoly Sociologie a Klimatická změna z knihy Pavla Pospěcha Neznámá společnost. Pohledy na současné Česko. 2. Občanská sféra a veřejné mínění - akademická debata nad mediálními texty na téma politická korektnost 3. Modernita a národní stát - diskuse nad odborným textem: kapitola z knihy Ladislava Holého Malý český člověk a skvělý český národ. 4. Média a veřejné mínění, základní postupy kritické diskurzivní analýzy - komparace mediálních textů na téma bezdomovectví 5. Společenské nerovnosti a kulturní války - diskuse nad odborným textem (výstupy výzkumu) Arlie Hochschild The American Right: Its Deep Story. 6. Závěrečná reflexe
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je věnován vybraným problémům společenských věd, které jsou důležité z hlediska výkonu budoucího povolání učitelů občanské výchovy na ZŠ. Z tohoto důvodu je předmět interdisciplinárně uspořádán a kombinuje sociologické, antropologické, obecně psychologické a politologické přístupy. Vymezená témata vycházejí z RVP pro základní školy a z aktuálních poznatků vybraných sociálních věd.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích, odevzdané domácí přípravy. Vypracování prezentace na zvolené téma. Zadání bude detailně probráno na úvodní hodině.
|
Doporučená literatura
|
-
BARŠA, Pavel a CÍSAŘ, Ondřej. Anarchie a řád ve světové politice. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-094-8..
-
BARŠA, Pavel. Dialog teorií: filozofická dilemata výzkumu mezinárodních vztahů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009. ISBN 978-80-7419-011-7..
-
BERGER, Peter L. a LUCKMANN, Thomas. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1..
-
ERIKSEN, Thomas Hylland. Etnicita a nacionalismus: antropologické perspektivy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-465-6..
-
Harrington, Austin a kol. Moderní sociální teorie. Základní témata a myšlenkové proudy. Praha: Portál, 2006..
-
Holý, L. Malý český člověk a skvělý český národ: národní identita a postkomunistická transformace společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON)..
-
KATRŇÁK, Tomáš. Třídní analýza a sociální mobilita. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005. ISBN 80-7325-067-5..
-
LIPOVETSKY, Gilles a CHARLES, Sébastien. Hypermoderní doba: od požitku k úzkosti. Praha: Prostor, 2013. ISBN 978-80-7260-283-4..
-
Müller, K. Češi a občanská společnost. Praha: Triton, 2003..
-
Prokop, D. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Praha: Host, 2019..
|