| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Břehovský Jiří, Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Cvičení: 1. Rozdělení úloh. Ukázky úloh a jejich zařazení.  2. Přístupy k řešení úloh (matematizace, algoritmizace, heuristické strategie).   3. Algebraické a aritmetické úlohy určovací, slovní - ukázky úloh, rozbor úloh.  4. Algebraické a aritmetické úlohy - samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh.  5. Geometrické úlohy - určovací, pomocí množin bodů či zobrazení - ukázky úloh, rozbor úloh.  6. Geometrické úlohy - samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh.  7. Kombinatorické problémy - ukázky z testů, typy, metody řešení. 8. Kombinatorické problémy - samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh.  9. Důkazy v matematice na ZŠ a SŠ.  10. Matematika v historických souvislostech. Historické úlohy a možnosti jejich řešení. 11. Matematické soutěže na základní škole - Matematická olympiáda, Pythagoriáda a další matematické soutěže.  12. Možnosti využití různých nástrojů k rozvoji matematické gramotnosti (Geogebra, Origami, tablety, Excel, online platformy atp.).   13. Samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 8 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem předmětu je seznámit studenty s různými metodami řešení problémů, jako jsou: Heuristické strategie řešení problemů, metoda generovaných problémů, výzkumný přístup při řečení problemů a zkoumání matematických situací. Opakování postupu, hledání vzorce, hledání výjimek a speciálních případů, zobecnění daných problémů, obrácené problémy. Důkazové úlohy, matematické určovací úlohy, úlohy s parametry, slovní úlohy a matematizace situací.
                 
                
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                nespecifikováno
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                    
                        nespecifikováno
                    
                
                
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    B. Novák, Molnár, J. a kol.:. Deset let s matematickým klokanem.. UP, Olomouc, 2005. 
                
 
            
                
                - 
                    ČIŽMÁR, J. Dejiny matematiky od najstarších čias po súčasnosť.. Bratislava, 2017. ISBN 978-80-8046-3.
                
 
            
                
                - 
                    G. Polya:. How to Solve it.. Princeton University Press, Princeton, USA, 1985. 
                
 
            
                
                - 
                    HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky ? 1. díl.. online. UK Praha, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
                
 
            
                
                - 
                    J. Molnár:. Světová federace národních matematických soutěží a my.. UP, Olomouc, 2007. 
                
 
            
                
                - 
                    J. Švrček:. Tvorba a využití gradovaných řetězců matematických úloh.. UP, Olomouc, 2008. 
                
 
            
                
                - 
                    KOPKA, J. Umění řešit matematické problémy.. Praha, 2013. ISBN 978-80-903625-5-0.
                
 
            
                
                - 
                    KUŘINA, F. Matematika a řešení úloh.. 2011. ISBN 978-80-7394-307-3.
                
 
            
                
                - 
                    M. Ausbergová, R. Folk:. Rozvíjení myšlení žáků při vyučování.. SPN, Praha, 1999. 
                
 
            
                
                - 
                    M. Cirjak:. Zbierka divergentných a iných neštandardných úloh (tvorivosť v matematike).. Essox, Prešov, 2000. 
                
 
            
                
                - 
                    RENDL, M., VONDROVÁ, N. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů.. Praha, 2013. ISBN 978-80-7290-723-6.
                
 
            
                
                - 
                    VONDROVÁ. N. Matematická slovní úloha. Praha. 2020.
                
 
            
         
         
         
     |