| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Charvátová Lenka, PhDr.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Obsah předmětu je rozdělený do několika témat. Studenti jsou seznámeni s různými typy úlohy a metodami jejich řešení s cílem rozvíjet  matematické schopnosti talentovaných žáků. Pozornost je věnována rozboru úloh z matematických soutěží. Předmět je veden jako seminář se samostatnými výstupy studentů. Studentům bude předložen soubor úloh, které samostatně zpracují a prezentují na jednotlivých cvičeních. Výstupem je zpracování seminární práce, která je prakticky zaměřena na rozvoj matematických dovedností žáků 1. stupně.   Témata cvičení: 1. Matematické úlohy na základní škole - klasifikace úloh, ukázky a ilustrace řešení.  2. Matematické soutěže - Nestandardní úlohy z geometrie a aritmetiky a jejich řešení. Úlohy řešené manipulací          s modely. 3. Experimentální úlohy - úlohy řešené pokusem a výčtem všech možností. 4. Využití teorie grafů při řešení úloh na základní škole. 5. Rozvoj logického myšlení - úlohy řešené úsudkem, vyhodnocování úsudků. 6. Pravděpodobnostní problémy - pravděpodobnost kolem nás, aplikační úlohy. 7. Didaktická hra jako prostředek k rozvoji schopností řešit matematické problémy.  
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Pracovní činnosti (dílny), Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů
        
            
                    
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 18 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Seznámit studenty s různými typy úlohy a metodami jejich řešení s cílem rozvíjet  matematické schopnosti talentovaných žáků. Pozornost je věnována rozboru úloh z matematických soutěží.
                 
                Rozvoj matematických schopností žáků 1. stupně základní školy, práce s talentovanými žáky, schopnost samostatného řešení matematických problémů
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Práce s PC
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Kombinovaná zkouška
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Aktivní účast na cvičení, vypracování a prezentace seminární práce.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Budínová, I. a kol. Matematika pro bystré a nadané žáky.. Brno: Edika, 2016. ISBN 978-80-266-1012-0.
                
 
            
                
                - 
                    Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika.. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-397-0.
                
 
            
                
                - 
                    Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe., 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
                
 
            
                
                - 
                    Kuřina, F. Matematika a porozumění světu.. Praha: Academia., 2009. ISBN 978-80-200-1743-7.
                
 
            
                
                - 
                    NOVÁK, B., MOLNÁR, J. Matematika (nejen) pro nadané (na 1. stupni ZŠ).. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244- 3155-.
                
 
            
                
                - 
                    PLOCKI, A. Pravděpodobnost kolem nás - počet pravděpodobnosti v úlohách a problémech.. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně., 2001. ISBN 978-80-7196-330-1.
                
 
            
                
                - 
                    Zelendová, E. Rozvíjíme matematické nadání žáků ? náměty pro 1. stupeň ZŠ. NÚV Praha, 2017. ISBN 978-80-7481-190-6.
                
 
            
         
         
         
     |