| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Bímová Daniela, Mgr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Cvičení: Náplní předmětu bude výuka aritmetiky pro žáky se SVP, praktické aplikace učiva a jeho procvičování v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ s využitím názoru a vhodných kompenzačních pomůcek a dále výuka vybraných partií geometrie s ohledem na jejich aplikaci ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ.  Tématické okruhy: 1. Klasifikace specifických poruch učení v matematice (kalkulastenie, hypokalkulie, oligiokalkulie, akalkulie, parakalkulie. 2. Diagnostika poruch učení v matematice. 3. Zásady práce s žáky s poruchou matematických schopností. 4. Praktické postupy při reedukaci poruch učení - přirozená čísla a početní operace s nimi. 5. Praktické postupy při reedukaci poruch učení - zlomky. 6. Praktické postupy při reedukaci poruch učení - slovní úlohy. 7. Interaktivní prostředky při výuce matematiky. 8. Planimetrie - vytváření pojmů (především názvů rovinných obrazců: trojúhelníky a čtyřúhelníky, jejich třídění a vlastnosti) s využitím různých druhů modelů. Stříhání a skládání papíru, geodeska, dřívková geometrie, užití modelíny, softwaru GeoGebra atd.  9. Stereometrie - vytváření pojmů (především názvů základních těles a jejich částí) s využitím různých druhů modelů. "Krabicová geometrie", krychlové stavby a krychlová tělesa, jejich pravoúhlé plány. Software GeoGebra. 10. Spontánní stereometrie - úlohy zaměřené na procvičení témat sítě těles, geometrie povrchu těles, pohyb těles, kombinatorická geometrie těles a prostorová bludiště úrovní odpovídající žákům 1. stupně ZŠ. 11. Relace v geometrii - shodnost rovinných obrazců (průsvitka, obtisk); podobnost rovinných obrazců (užití stavebnic a her); rovnoběžnost, různoběžnost a mimoběžnost přímek, rovnoběžnost a různoběžnost přímky a roviny, resp. rovin určované v sepětí s modely těles. 12. Operace v geometrii - grafické sčítání a odčítání úseček a úhlů na modelech, dřívková geometrie.  13. Shodná zobrazení v rovině a prostoru - osová souměrnost, středová souměrnost, posunutí, otočení a identita v rovině a prostoru, rovinová souměrnost v prostoru a jejich aplikace s využitím modelů, stavebnic, deskových her, krychlových staveb atd. Didaktické hry a hlavolamy v geometrii, jejich třídění a jejich využití pro pochopení učiva a rozvoj prostorové představivosti. 14. Míra (velikost) geometrických útvarů - délka úsečky, obsah obrazce, objem tělesa, velikost úhlu s využitím kompenzačních pomůcek (čtvercové a krychlové sítě). Jednotky a jejich převody s využitím převodních tabulek.   
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Aktivizující  metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 18 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Náplní předmětu bude výuka aritmetiky pro žáky se SVP, praktické aplikace učiva a jeho procvičování v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ s využitím názoru a vhodných kompenzačních pomůcek a dále výuka vybraných partií geometrie s ohledem na jejich aplikaci ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ.
                 
                Rozvoj matematických schopností žáků 1. stupně základní školy, práce se žáky se specifickými poruchami, schopnost samostatného řešení matematických problémů
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Práce s PC
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Analýza výkonů studenta
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Aktivní účast na cvičení, vypracování a prezentace seminární práce.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Bělík, M. Geometrie s didaktikou. Ústí nad Labem: UJEP, 2005. 
                
 
            
                
                - 
                    Blažková, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5047-1.
                
 
            
                
                - 
                    Budínová, I. a kol. Matematika pro bystré a nadané žáky.. Brno: Edika, 2016. ISBN 978-80-266-1012-0.
                
 
            
                
                - 
                    Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika.. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-397-0.
                
 
            
                
                - 
                    Chytrý, V., Prchalová, J. Geometrie s didaktikou II. Ústí nad Labem : UJEP, 2013. ISBN 978-80-7414-593-3.
                
 
            
                
                - 
                    Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe., 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
                
 
            
                
                - 
                    Kuřina, F. Matematika a porozumění světu.. Praha: Academia., 2009. ISBN 978-80-200-1743-7.
                
 
            
                
                - 
                    Novák, J. Dyskalkulie: metodika rozvíjení základních početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. ISBN 8073-11-029-6.
                
 
            
                
                - 
                    Příhonská, J. Digitální matematika/Matematika a její aplikace. In: Berki, J. (Ed.). Jak podpořit výuku e-technologiemi.. TUL, 2014. ISBN 978-80-7494-134-4.
                
 
            
                
                - 
                    Zelendová, E. Rozvíjíme matematické nadání žáků ? náměty pro 1. stupeň ZŠ. NÚV Praha, 2017. ISBN 978-80-7481-190-6.
                
 
            
         
         
         
     |