| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Václavíková Lenka, PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Uvedení do základní problematiky sociologie vzdělanosti v kontextu společenských věd 2. Hlavní teoretické přístupy v sociologii vzdělanosti 3. Vztah společnosti, výchovy a vzdělá(vá)ní. 4. Socializační proces ve školním prostředí. 5. Škola jako mocenský nástroj - základní teoretické koncepty. 6. Vliv rodinného zázemí na vzdělávací proces. 7. Rovnost v přístupu ke vzdělání. 8. Genderové aspekty výchovy a vzdělávání. 9. Gramotnost a funkční gramotnost 10. Vzdělanost a pracovní trh. 11. Základní aspekty vzdělávacího systému v ČR. 12. Čtenářství jako lakmusový papírek vzdělanosti společnosti. 13. Celoživotní vzdělávání 14. Postcovidové změny v oblasti školství  
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        
        
        
        nespecifikováno
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Kurz studujícím představí základní teoretické koncepty v oblasti sociologické disciplíny, která je významná pro jejich budoucí pedagogickou činnost. Předmět zachycuje jak makrospolečenské procesy vztahu vzdělávacího systému, trhu práce a distribuce moci, tak interpersonální procesy ovlivňující osobnost jedince a jeho přístup ke vzdělávání i k sobě samotnému. Hlavním cílem předmětu je přiblížit studujícím klíčové teorie, empirické výzkumy a aktuální zjištění z této oblasti se specifickým zaměřením na vybraná témata: gramotnost, rovnost v přístupu ke vzdělání, socializace a čtenářství. Kurz bude zahrnovat reflexi změn vzdělávacího systému v postcovidovém období.
                 
                
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                nespecifikováno
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                    
                        nespecifikováno
                    
                
                 Aktivní účast na seminářích a zadaných úkolech Závěrečný test 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
         
         
     |