| Název předmětu | Základy filosofie pro sociální pracovník | 
|---|---|
| Kód předmětu | KSH/KTFI | 
| Organizační forma výuky | Seminář | 
| Úroveň předmětu | Bakalářský | 
| Rok studia | nespecifikován | 
| Semestr | Zimní | 
| Počet ECTS kreditů | 3 | 
| Vyučovací jazyk | Čeština | 
| Statut předmětu | Povinný | 
| Způsob výuky | Kontaktní | 
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž | 
| Doporučené volitelné součásti programu | Není | 
| Vyučující | 
|---|
        
  | 
| Obsah předmětu | 
| 
        Přednášky: 1) Co je filosofie; představení velkých otázek; základní představy předsókratovských myslitelů o vztahu člověka a světa, Sókratovská filosofie člověka a problém morálního (kulturního) relativismu. 2) Platón a dějinné působení platónské filosofie, Aristotelés a dějinné působení aristotelské filosofie; Helénismus jako epocha prvotní globalizace; koncepty univerzální lidské rovnosti. 3) Problémy středověkého myšlení, renesanční humanismus a renesanční koncepce přírody; myšlenková revoluce 17. století; zrod moderní vědy. 4) Osvícenské koncepce základních lidských práv; problém lidské přirozenosti a uspořádání společnosti. 5) Dějiny, dějinnost a vývoj; problém pokroku, základní problémy 20. století z filosofické perspektivy I; nebezpečí totálního zničení lidstva a planety. 6) Základní problémy 20. století z filosofické perspektivy II: způsoby a důsledky reprodukce moderní společnosti: technologie, odcizení a sociální nerovnosti. 7) Základní problémy 20. století z filosofické perspektivy III: ekologické problémy; eko-filosofie. Semináře: 1) Četba a interpretace Platónových koncepcí lidské společnosti (Ústava, Zákony). 2) Četba a interpretace textů ke křesťanské moderní filosofii (R. Bultmann, P. Tillich). 3) Četba a interpretace z Rousseauova O původu nerovnosti mezi lidmi. 4) Četba a interpretace výboru z Marxových textů (Odcizení a emancipace člověka). 5) Četba a interpretace z Konrada Lorenze (Osm smrtelných hříchů, Odumírání lidskosti). 6) Četba a interpretace z Levi-Straussových Rasa a dějiny. 7) Četba a interpretace z A. Naessova Ekologie, pospolitost a životní styl
         | 
| Studijní aktivity a metody výuky | 
| nespecifikováno | 
| Výstupy z učení | 
| 
                
                Cílem předmětu Základy filosofie pro sociální pracovníky je seznámení posluchačů se základními filosofickými problémy, které formovaly evropské myšlení. V rámci historicko-systematického výkladu budou zdůrazněny takové aspekty problematiky, které mají zprostředkovaný význam pro sociální práci. V rámci seminární výuky budou čteny, interpretovány a kritizovány vybrané reprezentativní texty klasiků opět se zaměřením na kontext sociální práce
                 | 
        
| Předpoklady | 
| 
                
                
                nespecifikováno
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                 | 
        
| Hodnoticí metody a kritéria | 
| 
                
                    
                    
                        nespecifikováno
                    
                
                 zápočet: účast na seminářích a aktivita; zkouška: konspekt z jednoho z doporučených textů (viz Teamsy)  | 
        
| Doporučená literatura | 
| 
         | 
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází | 
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | 
|---|