| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Podzimek Michal, PaedDr. ICLic. Th.D, Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Exnerová Stanislava, PhDr.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Semináře: 1.Problematika profesní etiky učitele: aplikace vybraných obsahů vzdělávacího oboru Etická výchova do výuky občanské výchovy a základů společenských věd - praktické ukázky, nácvik. 2.Principy etické výchovy a rozvoj prosociálního jednání: aktivizační metody k prosociálnímu jednání a aplikace vybraných obsahů vzdělávacího oboru Etická výchova do výuky občanské výchovy a základů společenských věd. 3.Morální dilemata: metody zážitkové pedagogiky u vybraných obsahů vzdělávacího oboru Etická výchova - praktické ukázky a nácvik konkrétních situací.  4.Vztah občana ke státu a jeho hospodářství: praktické ukázky a nácvik příkladů výuky ze vzdělávacího obsahu Člověk, stát a hospodářství, vzdělávacího oboru Výchova k občanství. 5.Majetek, vlastnictví; principy tržního hospodářství: praktické ukázky a nácvik příkladů výuky ze vzdělávacího obsahu Člověk, stát a hospodářství, vzdělávacího oboru Výchova k občanství. 6.Vztah občana ke státu a jeho právu: praktické ukázky a nácvik příkladů výuky ze vzdělávacího obsahu Člověk, stát a právo, vzdělávacího oboru Výchova k občanství. 7.Principy demokracie; lidská práva: praktické ukázky a nácvik příkladů výuky ze vzdělávacího obsahu Člověk, stát a právo vzdělávacího oboru Výchova k občanství. 8.Evropská integrace a mezinárodní spolupráce: praktické ukázky a nácvik příkladů ze vzdělávacího obsahu Mezinárodní vztahy, globální svět, vzdělávacího oboru Výchova k občanství. 9.Jsme Evropané - Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech: praktické ukázky a nácvik příkladů ze vzdělávacího obsahu Mezinárodní vztahy, globální svět, vzdělávacího oboru Výchova k občanství.  10.Kulturní diference, Lidské vztahy; Etnický původ: praktické ukázky a nácvik vybraných okruhů průřezového tématu multikulturní výchova, praktické ukázky.  11.Princip sociálního smíru a solidarity: praktické ukázky a nácvik vybraných okruhů průřezového tématu multikulturní výchova. 12.Ekosystémy; Základní podmínky života: praktické ukázky a nácvik vybraných okruhů průřezového tématu environmentální výchova. 13.Lidské aktivity ve vztahu životnímu prostředí: praktické ukázky a nácvik vybraných okruhů průřezového tématu environmentální výchova. 14.Práce s dokumentem ve výuce: praktické ukázky a nácvik vybraných okruhů průřezového tématu mediální výchova. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        
        
        
        nespecifikováno
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Didaktický kurz navazuje na studijní předmět Didaktické dovednosti pro společenské vědy 1. Náplň seminářů odpovídá požadavkům Rámcově vzdělávacích plánů pro II. stupeň ZŠ a zaměřuje se na především na oblasti vztahu ke státnímu zřízení a jeho hospodářství, dále etické, multikulturní a environmentální výchovy. Semináře především upevní a prohloubí didaktické dovednosti. Student si vyzkouší potřebné didaktické postupy z pozice žáka a skrze praktické ukázky si je nacvičí.
                 
                
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                nespecifikováno
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                    
                        nespecifikováno
                    
                
                
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    BURYÁNEK, Jan (ed.). Interkulturní vzdělávání II. Doplněk k publikaci Interkulturní vzdělávání nejen pro středoškolské pedagogy. Člověk, 2005, ISBN 80-903510-5-0. Dostupné z: https://www.varianty.cz/download/docs/484_interkulturni-vzde-la-va-ni-ii.pdf.. 
                
 
            
                
                - 
                    BURYÁNEK, Jan (ed.). Interkulturní vzdělávání. Příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha: Člověk v tísni, 2002. ISBN 80-7106-614-1. Dostupné z: https://www.varianty.cz/download/docs/128_interkulturni-vzde-la-va-ni-i.pdf.. 
                
 
            
                
                - 
                    KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.. 
                
 
            
                
                - 
                    NÁVORNÍK, N. - VOLFOVÁ, A. (eds.). Společný svět - Příručka globálního rozvojového vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2004. ISBN 80-903510-0-X. Dostupné z: https://www.varianty.cz/download/docs/151_spolec-ny-sve-t.pdf.. 
                
 
            
                
                - 
                    PĚKNÁ, Ester. Dokumentární film ve výuce - VŠ skripta. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-65-1. Dostupné z: https://www.jsns.cz/data/jsns/dokumenty/dokumentarni_film_ve_vyuce_web_final.pdf.. 
                
 
            
                
                - 
                    SANDLIN, Jennifer A.; SCHULTZ, Brian D.; BURDICK, Jake (eds.). Handbook of public pedagogy: education and learning beyond schooling. New York: Routledge, 2010. ISBN-10: 0415801273.. 
                
 
            
                
                - 
                    ŠIŠKOVÁ, Tatjana (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.. 
                
 
            
                
                - 
                    VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.. 
                
 
            
         
         
         
     |