| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Podzimek Michal, PaedDr. ICLic. Th.D, Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Filosofické výměry výchovy, výchova jako pomoc a vedení člověka, výchova jako formování a přetváření člověka. Význam a proměna pojetí pojmů výchova, vzdělání a kvalifikace. 2. Výchova v krizi a výchova jako východisko z krize světa. 3. Výchova jako péče o duši a jako životní pohyb. 4. Antinomický charakter současné výchovy ve filosofické reflexi. 5. Výchova jako cesta ke svobodě a význam autority a kázně ve výchově. 6. Vědeckost a humanita jako dvě dimenze moderní výchovy. 7. Pravda a poznání ve výchově. (Evidence a alétheia). 8. Výchova jako vztah člověka ke světu (ovládání nebo respekt). 9. Výchova jako vztah člověka ke společenství (spolubytí, odpovědnost, solidarita). 10. Výchova jako vztah člověka k sobě samému - k vlastnímu lidství (úcta a sebeúcta). 11. Tři podoby - nároky výchovy: socializace, individuace a transcendence. 12. Homo educandus ve společnosti vědění. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
        
            
                    
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 40 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 40 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem předmětu je reflexe problematiky výchovy a vzdělání ve společnosti vědění. Půjde o kritickou analýzu současných konceptů výchovy v nejširším kontextu kulturních, politických a sociálních proměn společnosti.
                 
                
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                nespecifikováno
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Písemná zkouška, Esej
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Povinná účast na přednáškách a seminářích, prostudování vybrané knihy a vypracování prezentace na přidělený seminář.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                     https://elearning.fp.tul.cz/course/view.php?id=1512. 
                
 
            
                
                - 
                    PALOUŠ, R. 2010. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1833-3.. 
                
 
            
                
                - 
                    Palouš, Radim a Svobodová, Zuzana. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 166 s. ISBN 978-80-246-1901-9.. 
                
 
            
                
                - 
                    PATOČKA, J. 1996. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. I, Stati z let 1929-1952. Praha: OIKOYMENH. ISBN 80-86005-24-0.. 
                
 
            
                
                - 
                    PATOČKA, J. 1999. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. II, Stati z let 1970-1977, nevydané texty a přednášky ze sedmdesátých let. Praha: OIKOYMENH. ISBN 80-86005-91-7.. 
                
 
            
                
                - 
                    PELCOVÁ, N. 2010. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál. ISBN  978-80-7367-756-5.. 
                
 
            
         
         
         
     |