| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Umlauf Václav, MTh. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Bartoš Vít, Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        " pojetí vztahu člověka a světa v období klasického Řecka a v období helénismu  " středověký obraz člověka a renesanční revolta " novověké a osvícenské koncepce původního stavu lidství - základní intuice o vztahu přirozeného a kulturního " člověk jako bytost praxe v tradici německého idealismu a marxismu " člověk jako homo oeconomicus v tradici anglické politické ekonomie a utilitarismu " mezi andělem a opicí - člověk v pojetí evolucionismu 19. století; ideologický střet " člověk bez esenciální přirozenosti - existencialistická interpretace člověka " moderní naturalistická či evolucionistická interpretace fenoménu člověka - renesance osvícenského konceptu lidské přirozenosti? (člověk v perspektivě sociobiologie, kognitivní vědy, neuroekonomie, antropologie)  
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
        
            
                    
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 10 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 60 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět Kapitoly z filozofie pro studijní program Sociální práce má za cíl seznámit posluchače s komplexním filosofickým tématem, které explicitně formuloval Immanuel Kant v podobě shrnující otázky "co je člověk?". Studenti se proto seznámí s širokou paletou perspektiv, ze kterých je ústřední otázka aktuálně pojednávána. Naší privilegovanou perspektivou bude pohled na člověka, který nám skýtají tzv. kognitivní vědy a kognitivní filozofie. Tradiční filozofické koncepce člověka budou interpretovány v kontextu těchto moderních přístupů. Zároveň bude kladen důraz na pokud možno vyváženou interpretaci vztahu vrozeného a získaného, tj. na vztah determinujících biologických předpokladů a proměnlivých kulturních faktorů v jejich vzájemné koevoluci. Student programu Sociální práce tak získá hlubší teoretický vhled do problematiky lidských záležitostí, který bude mít i reálný impakt na praktickou stránku práce v pomáhajících profesích.
                 
                
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                nespecifikováno
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Písemná zkouška, Esej
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 test
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    ARENDT, Hannah. Eichmann v Jeruzalémě: Zpráva o banalitě zla. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1995. 428 s. ISBN 80-204-0549-6.. 
                
 
            
                
                - 
                    DAMASIO, Antonio R. Hledání Spinozy. 1. vyd. Praha: Dybbuk, 2004. 350 s. ISBN 80-903001-9-7. 
                
 
            
                
                - 
                    FOUCAULT, Michel. Zrození biopolitiky. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2009. 251 s. ISBN 978-80-7325-181-9.. 
                
 
            
                
                - 
                    FROMM, Erich. Strach ze svobody. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. 158 s. ISBN 80-206-0290-9.. 
                
 
            
                
                - 
                    HAIDT, Jonathan. Hypotéza štěstí: hledání moderních pravd ve staré moudrosti. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2014. 351 s. ISBN 978-80-7363-539-8.. 
                
 
            
                
                - 
                    HAIDT, Jonathan. Morálka lidské mysli. 1. vyd. Praha: Dybbuk, 2013. 477 s. ISBN 978-80-7438-090-7.. 
                
 
            
                
                - 
                    KOUKOLÍK, František. Proč se Dostojevskij mýlil?: o vědomí, empatii, altruismu, lásce, zlu a religiozitě. 1. vyd. Praha: Galén, 2007. 216 s. ISBN 978-80-7262-482-9.. 
                
 
            
                
                - 
                    LORENZ, Konrad. Osm smrtelných hříchů. 1. vyd. Praha: Academia, 2000. 94 s. ISBN 80-200-0842-X.. 
                
 
            
                
                - 
                    SÝKOROVÁ, Kateřina. Základy sociologie, filosofie a etiky pro pomáhající profese. 1. vyd. Liberec: TU v Liberci. 
                
 
            
                
                - 
                    WILSON, Edward O. O lidské přirozenosti: máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem? Praha: Lidové noviny, 1993. 247 s. ISBN 80-7106-076-3.. 
                
 
            
         
         
         
     |