| Název předmětu | Dějiny západního myšlení 2 | 
|---|---|
| Kód předmětu | KSH/PZM2 | 
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář | 
| Úroveň předmětu | Bakalářský | 
| Rok studia | nespecifikován | 
| Semestr | Letní | 
| Počet ECTS kreditů | 5 | 
| Vyučovací jazyk | Čeština | 
| Statut předmětu | Povinný | 
| Způsob výuky | Kontaktní | 
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž | 
| Doporučené volitelné součásti programu | Není | 
| Vyučující | 
|---|
        
  | 
| Obsah předmětu | 
| 
        Přednášky: 1.Historický úvod; dlouhé 19. a krátké 20. století; 2.Osvícenské ideály a romantická revolta 3.Logika a principy dějin - od Hegela k Marxovi 4.Darwin a historie intelektuálního působení darwinismu 5.Voluntarismus a filosofie života 6.Rozpad newtoniánského paradigmatu - základní myšlenky (od Maxwella k Einsteinovi) 7.Problém vztahu filosofie a vědy - Ernst Mach a logický empirismus 8.Problém smyslu a významu; základní východiska tradice analytické filosofie a fenomenologie - Frege versus Husserl 9.Nové procesuálně-systémové koncepce přírody - Bergson, Whitehead, Bertalanffy, Bateson a Capra 10.Problémy existenciální filosofie a teologie 11.Nové koncepce člověka: psychoanalýza a behaviorismus versus humanistická psychologie  12.Kritická teorie společnosti - problém odcizení a emancipace 13.Postmodernismus; problém eurocentrismu a postkolonialismu 14.Eko-filosofie - filosofické problémy udržitelné civilizace  Semináře (studenti obdrží příslušné texty): 1.K. Polanyi a E. Hobsbawm o 19. a 20. století 2.Výběr ze Schellingových raných spisů 3.P. Singer o Hegelovi 4.J. Brownová o Darwinově původu druhů 5.H. Bergson - Vývoj tvořivý 6.A. Einstein - Jak vidím svět 7.G. Holton - Věda a antivěda 8.J. Peregrin - Fregův obrat k jazyku 9.A. N. Whitehead - Dobrodružství idejí 10.J. P. Sartre - Existencialismus je humanismus 11.L. von Bertalanffy - Člověk - robot a myšlení 12.T. Adorno, M. Horkheimer - Dialektika osvícenství 13.V. Bělohradský - Společnost nevolnosti 14.A. Naess - Ekologie pospolitost a životní styl
         | 
| Studijní aktivity a metody výuky | 
| nespecifikováno | 
| Výstupy z učení | 
| 
                
                Cílem předmětu Dějiny západního myšlení II je seznámení posluchačů se základními koncepcemi vztahu člověka a světa, jak se formovaly v rámci evropského myšlení od francouzské revoluce po současnost. Důraz bude kladen na pojmenování a vysvětlení základních myšlenkových schémat, která pomohla historicky utvářet naše aktuální porozumění světu. V rámci seminární výuky budou interpretovány a diskutovány reprezentativní texty odpovídající jednotlivým přednáškám.
                 | 
        
| Předpoklady | 
| 
                
                
                nespecifikováno
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                 | 
        
| Hodnoticí metody a kritéria | 
| 
                
                    
                    
                        nespecifikováno
                    
                
                 Aktivní účast na seminářích Zpracování konspektu k zadané literatuře Závěrečná písemná zkouška  | 
        
| Doporučená literatura | 
        
  | 
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází | 
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | 
|---|