| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Kupr Jaroslav, PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Vymezení základních pojmů a definic: sport, sportovní aktivity, volný a polovolný čas, volnočasové aktivity, význam a funkce volného času. Zadání semestrálního projektu.  2. Volný čas v kontextu historického vývoje, základní klasifikace volnočasových činností, volný čas a jeho význam u různých věkových skupin.  3. Sport. Sportovní aktivity, kategorizace, formy, trendy, faktory ovlivňující sportovní aktivity.  4. Hodnoty, hodnotový systém, pyramida hodnot. Subjektivní a objektivní hodnoty. Motivace jedince.  5. Vývojové trendy a tendence v současné společnosti s ohledem na sportovní a volnočasové aktivity, základní charakteristika, podpora pohybové aktivity a její význam ve volném čase. 6. Prožitek, zážitek, zkušenost s ohledem na volnočasové aktivity. Historie, vývoj, trendy.  7. Sportovní a volnočasové aktivity v kontextu veřejné politiky, volný čas a komunální politika, vytváření podmínek pro aktivní trávení volného času, komunální rekreace a základní principy řízení volného.   8. Typologie zařízení pro sport a volný čas, parky, otevřené prostory, dětská hřiště, volnočasová centra, sportovní areály, současný stav a tendence vývoje 9. Hra a dramaturgie her s ohledem na sportovní programy,  10. Sportovní organizace pro různé věkové kategorie, vzdělávací volnočasové instituce. Příklady projektů aktivní rekreace pro různé věkové skupiny obyvatel se zaměřením na děti a seniory 11. Cestovní kanceláře, cestovní agentury, oblasti činnosti, vymezení kompetencí, personální požadavky.  12. Sport a volný čas jako komodita, celistvý pohled na problematiku. Financování sportovních a volnočasových aktivit. 13. Aplikace sportovních a volnočasových odborníků a jejich uplatnění v praxi.   14. Zápočty. Závěrečný test. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Přednáška, Cvičení
        
            
                    
                
                    
                    - Příprava prezentace (referátu)
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 16 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 16 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět učí posluchače chápat sport jako prostředek tělesné kultivace a prostředek efektivního využívání volného času s pozitivním ovlivněním životního stylu.
                 
                Student je schopen chápat pohybovou rekreaci jako prostředek tělesné kultivace a prostředek efektivního využívání volného času s pozitivním ovlivněním životního stylu.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Aktivní účast na výuce a zájem o problematiku. 
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                    
                        nespecifikováno
                    
                
                 Aktivní účast na výuce, min 80%. Vypracování, odevzdání a prezentace zadaného projektu v daný termín. Projekt musí splňovat zadaná kritéria.  Zkouška ústní. V případě potřeby a nenadálých situací (COVID-19 apod.) lze zkoušku realizovat on-line. Rozhodnutí je na vyučujícím.  Odevzdání zápočtového požadavku je možné požadovat multimediální formou (video, prezentace apod.). 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    ČECH, T. Volnočasové aktivity dětí mladšího školního věku na počátku 21. století. In HODAŇ, B. (ed.) Volný čas a jeho současné problémy. Olomouc, 2002. ISBN 80-85783-37-1.
                
 
            
                
                - 
                    FROMEL, K., NOVOSAD, J. a SVOZIL, Z. Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc, 1999. ISBN 80-7067-945.
                
 
            
                
                - 
                    HODAŇ, B. a DOHNAL, T. Rekreologie. Olomouc, 2008. ISBN 978-80-244-2197-1.
                
 
            
                
                - 
                    VÁŽANSKÝ, M. a SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno, 2001. ISBN 80-86384-00-4.
                
 
            
         
         
         
     |