| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Suchomel Aleš, doc. PaedDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Přednášky: 1. Kinantropologie. Antropomotorika jako vědecká disciplína. Charakteristika motorické činnosti člověka. 2. Vývojová, funkční a strukturální analýza motorické činnosti. Oblasti motorické činnosti člověka. Pohybová činnost. 3. Řízení motorické činnosti: základní části, úloha psychiky a vědomí. Lateralita v motorické činnosti. 4. Obecná charakteristika, struktura a rozdělení motorických schopností. Faktorové teorie. Somatická podmíněnost.  5. Silové schopnosti: struktura, biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti, metody rozvoje. 6. Rychlostní schopnosti: struktura, biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti, metody rozvoje.  7. Vytrvalostní schopnosti: struktura, biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti, metody rozvoje. 8. Koordinační schopnosti: struktura, biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti. 9. Koordinační schopnosti a pohyblivost: metody rozvoje u dětí a mládeže, vztah k motorickému učení. 10. Motorické dovednosti: dvojí pojetí, podstata, osvojování v procesu motorického učení. Transfer. 11. Motorický vývoj člověka: fylogeneze a ontogeneze motoriky, zákonitosti, principy, metody a činitelé vývoje.  12. Nitroděložní vývoj a vývoj motoriky člověka v dětství.  13. Motorický vývoj člověka v dospívání: pubescence a adolescence.  14. Motorický vývoj v dospělosti a ve stáři.  Cvičení: 1. Hodnocení lidské motoriky: hlavní přístupy, diagnostický proces, poruchy motoriky. Úvod do teorie měření. 2. Teorie testování: účely testování, postup při testování. Charakteristika motorických testů: standardizace, historie, rozdělení, vlastnosti. Testové systémy a jejich příklady. 3. Testování silových a rychlostních schopností. 4. Testování vytrvalostních a obratnostních schopností. 5. Testování koordinačních schopností. 6. Stanovení úrovně pohybové aktivity - krokoměry, dotazníky, Indares. 7. Teorie škálování a posuzování. Vybrané škálovací techniky používané v tělovýchovné praxi. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
        
            
                    
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 45 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 42 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou řízení motorické činnosti člověka, s charakteristikou motorických schopností (silových, rychlostních, vytrvalostních, koordinačních), motorických dovedností a pohybové aktivity člověka, s činiteli a periodami motorického vývoje. Obsahem je i metodika testování tělesné zdatnosti.
                 
                Student získá základní odborné kompetence v oblasti teorie pohybových předpokladů, motorického vývoje a motorického testování. 
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Zvládnutí středoškolského učiva tělesné výchovy. Znalost základních termínů kinantropologie. 
                
                
                    
                    
                        
                         
                        KTV/PZKI
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Písemná zkouška
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Zápočtové požadavky: Účast na cvičeních, seminární práce zaměřená na diagnostiku motoriky člověka.  Zkouškové požadavky: Písemný test.  
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    ČELIKOVSKÝ, S., aj. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. 3. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-23248-5.. 
                
 
            
                
                - 
                    GAJDA, V., ZAHRADNÍK, D. Cvičení z antropomotoriky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2000. ISBN 80-7042-169-X.
                
 
            
                
                - 
                    KOVÁŘ, R., BLAHUŠ, P. Aplikace vybraných statistických metod v antropomotorice. Praha: SPN, 1989. 
                
 
            
                
                - 
                    MĚKOTA, K. a BLAHUŠ, P. Motorické testy v tělesné výchově. 1.vyd. Praha : SPN, 1983.. 
                
 
            
                
                - 
                    MĚKOTA, K., CUBEREK, R. Pohybové dovednosti - činnosti - výkony. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 80-2441-728-6.
                
 
            
                
                - 
                    MĚKOTA, K., NOVOSAD, J. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-0981-X.
                
 
            
                
                - 
                    NEUMAN, J. Cvičení a testy obratnosti, vytrvalosti a síly. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-730-2.
                
 
            
                
                - 
                    PAYNE, G., ISAACS, L. D. Human motor development: a lifespan approach. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-315-21304-0.
                
 
            
                
                - 
                    RIEGEROVÁ, J. a ULBRICHOVÁ, M. Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu. 2. vyd. Olomouc : UP, 1998. ISBN 80-7067-847-x.. 
                
 
            
                
                - 
                    SUCHOMEL, A. Tělesně nezdatné děti školního věku. 1. vyd. Liberec : TU, 2006.. 
                
 
            
         
         
         
     |