| 
        Vyučující
     | 
    | 
        
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Tematické okruhy: 1. Základní pojmy a různé přístupy k pohybové gramotnosti.  2. Fyzická doména-zdravotně orientovaná zdatnost, její složky, rozvoj. 3. Pedagogická diagnostika zdravotně orientované zdatnosti, testové baterie, věková specifika. 4. Fyzická doména-motorická kompetence, základní pohybové dovednosti. 5. Psychomotorický vývoj v ontogenezi, motorické učení, oslabení motoriky a dyspraxie.  6. Rozvoj základních pohybových dovedností lokomočních, manipulačních a balančních.  7. Diagnostika psychomotorického vývoje prostředky motorické kompetence. 8. Afektivní doména-motivace a sebedůvěra, hodnocení, koncept self-efficacy.  9. Behaviorální doména-pohybové chování, životní styl. 10. Pohybová gramotnost v kontextu školní tělesné výchovy.  
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Cvičení
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Náplní předmětu je úvod do problematiky pohybové gramotnosti, která zahrnuje afektivní, fyzickou, kognitivní a behaviorální doménu. V každé z oblastí se studenti seznámí s teoretickými východisky, pedagogickou diagnostikou a intervencí ve školním prostředí.
                 
                Student se bude orientovat v teorii, v pedagogické diagnostice a intervenci ve školním prostředí pohybové gramotnosti.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Základní orientace v kinantropologických pojmech.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Systematické pozorování studenta, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Prezentace osvojených vědomostí formou referátu
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Aktivní účast na cvičeních, správně vyplněné a vyhodnocené pracovní listy, seminární práce.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    MALCOM, D. Sport, nedicine a health. London, New York: Routledge, 2017. ISBN 978-1-317-576-389.
                
 
            
                
                - 
                    MANSFIELD, L.; PIGGIN, J. Sport, physical activity and public health. London: Routledge, 2018. ISBN 978-1-138-08368-4.
                
 
            
                
                - 
                    SUCHOMEL, A. Tělesně nezdatné děti školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7083-140-6.
                
 
            
                
                - 
                    ŠEFLOVÁ, I., DOLEŽALOVÁ, L. a kol. Rozvoj základních pohybových dovedností u dětí v mladším školním věku (s metodickými listy). Liberec: Technická univerzita, 2023. ISBN 978-80-7494-644-8.
                
 
            
                
                - 
                    ŠEFLOVÁ, I. Pohyb a zdraví: inovace výuky tělesné výchovy a sportu na fakultách TUL v rámci konceptu aktivního životního stylu. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2014. ISBN 978-80-7494-122-1.
                
 
            
                
                - 
                    VAŠÍČKOVÁ, J. Pohybová gramotnost v České republice. Olomouc: UPOL, 2016. ISBN 978-80-244-4883-1.
                
 
            
         
         
         
     |