| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Kulhánková Radka, PhDr. Mgr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Nečas Miroslav, Mgr.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Přednášky a cvičení: 1. Osobnost sportovce. Možnosti pohledu na osobnost jednotlivce v rámci psychologie sportu. Sebepoznání. 2.     Struktura a dynamika osobnosti. Přístupy pro práci se sportovci v rozvoji jejich osobnosti - zaměření na          zlepšení výkonu a zrání osobnosti. Komunikace. Osobnost trenéra. 3.     Vývojová období při sportovní dětí. Práce s talentem. Mužský a ženský model sportu. 4. Psychická odolnost. Práce se stresem, úzkostí, zraněním, chybou, selháním. Budování celkové          resilience/odolnosti a sebedisciplíny. Emoční inteligence.  5. Sebevědomí a leadership. Budování vítězné mentality, síla mysli jednotlivce a týmu. 6. Efektivní komunikace a pravidla spolupráce. Sdílení informací v triádě - sportovec, rodina, trenér. 7. Koučování jako efektivní nástroj rozvoje. Model GROW, koučink jako přístup/rozhovor/podpora přirozeného          učení, principy a proces koučování, správný výběr otázek k řízení procesu změny. 8. Profil sportovce a jeho rozvojový plán. Vnitřní motivace, silné stránky, reflexe, akční plán a práce s cíli, akční          plán změny, zpětná vazba.  9. Vybrané techniky a dovednosti sportovní psychologie a koučinku. Předsoutěžní stavy, relaxační a antistresové          techniky - dechový trénink, Jacobsonův trénink, autogenní trénink, vizualizace, focusing. 10. Vybrané techniky a dovednosti sportovní psychologie a koučinku. Vnitřní hra, flow, závodní koncentrace -           směřování pozornosti.  11. Psychofyziologie v praxi. Přístroje a aplikace měřící psychofyziologické proměnné díky přístrojům          bio/neurofeedback/biologická zpětná vazba. 12. Závodní rutina a návyky pro optimální výkon. Protokol a nástroje pro optimální výkon profesionálních          sportovců. 13. Skupinová dynamika a koheze týmu. Koučování skupiny, soudržnosti, role, úkoly a odpovědnost hráčů. 14. Celostní přístup ke zdraví a udržitelná výkonnost. Kvalita  výživy a její vliv na celkovou psychickou, emoční a          kognitivní udržitelnou výkonnost. Vliv emocí na zdraví, psychosomatika. Vliv kvality regenerace a spánku na          celkovou psychickou, emoční a kognitivní výkonnost. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Prezentace a obhajoba písemné práce, Přednáška, Cvičení, Prezentace práce studentů
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 42 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava prezentace (referátu)
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem předmětu je seznámit studenty s oblastí psychologie sportu a zdraví (zejména mentálního) a její využitelností v praxi.  Předmět podpoří motivaci studentů na sobě pracovat jak po stránce sportovní, tak i studijní.
                 
                Student bude chápat souvislosti a ovlivňování propojení fyzického těla a psychických procesů. Bude mít základy k uplatnění se v praxi mentálního koučování sportovců.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Nejsou vyžadovány.   
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Písemná zkouška
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Zápočtové požadavky: Aktivní účast ve výuce, zpracování protokolů a jejich prezentace, praktická dovednost koučování (vedení motivačního rozhovoru se sportovcem).  Zkouškové požadavky: Písemný test. 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Atkinson R.C, Atkinsonová R.L.,Smith E.E.,Bem D.J. Psychologie. Praha. 1995.
                
 
            
                
                - 
                    BÉREŠ, M. Kouč vlastního života: cesta ke spokojenému životu.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4689-0.
                
 
            
                
                - 
                    Candace, B.P. Molekuly emocí - věda v pozadí medicíny těla a mysli. Praha. 2016.
                
 
            
                
                - 
                    Drapela Victor J. Přehled teorií osobnosti. Praha. 1997.
                
 
            
                
                - 
                    DWECK, C. S. Nastavení mysli: nová psychologie úspěchu, aneb, naučte se využít svůj potenciál. Brno: Jan Melvil Publishing, 2017. ISBN 978-80-7555-032-3.
                
 
            
                
                - 
                    Gonzales C. Daniel, Alice McVeigh. Tajemství mentálního tréninku. Praha. 2019.
                
 
            
                
                - 
                    Jelínek Marian. Vnitřní svět vítězů. Praha. 2019.
                
 
            
                
                - 
                    Machač Miloš, Helena Machačová, Jiří Hoskovec. Emoce a výkonnost. Praha. 1985.
                
 
            
                
                - 
                    Nakonečný Milan. Motivace lidského chování. Praha. 1996.
                
 
            
                
                - 
                    PAVEL, H., PAVLOVÁ, A. Mentální trénink v individuálních sportech.. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0896-1.
                
 
            
                
                - 
                    Pavel Jan, Pavlová Alena. Mentální trénink v individuálních sportech. Praha. 2019.
                
 
            
                
                - 
                    Petráš, V. Psychologie vítězství. Praha. 2022.
                
 
            
                
                - 
                    SLEPIČKA, P., HOŠEK, V., HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu.. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1602-5.
                
 
            
                
                - 
                    Štěrbová Dana, Pernicová Hana, Petr Krol, Michal Šafář. Sportovní psychologie - průvodce teorií a praxí pro mladé sportovce, jejich rodiče a trenéry. Praha. 2022.
                
 
            
                
                - 
                    TOD, D., THATCHER, J., RAHMAN., R. Psychologie sportu.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3923-6.
                
 
            
                
                - 
                    Vičar Michal. Sportovní talent. Praha. 2018.
                
 
            
                
                - 
                    WHITMORE, J.. Koučování. Rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Metoda transpersonálního koučování.. Praha: Management Press, 2019. ISBN 978-80-7261-559-9.
                
 
            
         
         
         
     |