| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Kulhánková Radka, PhDr. Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Pojem výchova, vzdělávání, učení. Osobnost a její utváření a rozvoj v procesu výchovy a vzdělávání.  2. Atmosféra sociální skupiny, sociální percepce, role ve skupině, nepsané normy skupiny. 3. Práce s pocity žáků jako prevence kázeňských problémů. 4. Výchova dětí, rizika. Definice termínů: Prožívání, Chování, Schopnosti, Rysy, Temperament, Charakter  Role matky, role otce. 5. Poruchy chování.  Dětské lži, zlozvyky, neposlušnost a nekázeň, vzdor a negativismus, záškoláctví,               krádeže, drogová problematika, agresivní projevy. 6. Vývojové etapy dítěte dle potřeb - 1. a 2. stupeň ZŠ. 7. Práce se skupinami. Podmínky růstu pro skupiny a jednotlivce dle Carla Rogerse. 8. Základní sociální potřeby, důsledky jejich nedosycenosti v ZŠ. 9. Tematizovaná práce se skupinou.    
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení, Seminární aktivity
        
            
                    
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 14 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 34 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Seznámit studenty s oblastmi a tématy psychologie obecné, sociální a aplikované. Očekávaným výstupem je orientace studentů v základních konstruktech a terminologii ve vybraných oblastech psychologie.
                 
                Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu psychologie výchovy, vzdělávání, sociální a aplikované psychologie. 2. Popsat a analyzovat témata daného předmětu. 3. Využít získané poznatky a dovednosti v práci se skupinami. 4. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Student disponuje znalostmi z obecné psychologie.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Písemná zkouška, Praktická demonstrace získaných dovedností
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. prezentace tematizované hodiny, písemné zpracování aktivity 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    BOWLBY, J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4.
                
 
            
                
                - 
                    ERIKSON, E. H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. ISBN 80-7203-380-8.
                
 
            
                
                - 
                    ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
                
 
            
                
                - 
                    FRANCLOVÁ, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.
                
 
            
                
                - 
                    FRANZ, M. L. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie.. Praha - Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0863-1.
                
 
            
                
                - 
                    Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
                
 
            
                
                - 
                    JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0096-5.
                
 
            
                
                - 
                    KAST, V. Otcové ? dcery, synové ? matky: práce s rodičovskými komplexy jako cesta k vlastní identitě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0401-5.
                
 
            
                
                - 
                    Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1284-0.
                
 
            
                
                - 
                    LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
                
 
            
                
                - 
                    MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
                
 
            
                
                - 
                    PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
                
 
            
                
                - 
                    ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
                
 
            
                
                - 
                    SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0651-4.
                
 
            
                
                - 
                    SMÉKAL, V. a kol. Dítě na prahu dospívání.. Brno: Barrister & Principal., 2004. ISBN 80-86598-84-5.
                
 
            
                
                - 
                    ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.
                
 
            
                
                - 
                    VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
                
 
            
                
                - 
                    Vágnerová, M. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
                
 
            
         
         
         
     |