| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Kupr Jaroslav, PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Úvod do problematiky pobytu v přírodě - význam, možnosti, historie, trendy.  2. Možnosti "umělého" prostředí ovlivněného činností člověka pro volnočasové aktivity, moderní pojetí pobytu v přírodě. 3. Fenomén X-sportů a aktivit, adrenalinové a extrémní sporty, trendy, osobnosti, vývoj. 4. Tvorba a ochrana životního prostředí ve vztahu k přírodní výchově a rekreaci v přírodě, systém ochrany přírody.  5. Turistická činnost, historie, vývoj, typy turistiky, organizace v ČR a ve světě. 6. České a zahraniční organizace působící v oblasti pobytu a výchovy v přírodě. 7. Zážitková pedagogika, dobrodružství. Outdoorové programy, survival programy. 8. Organizování a řízení aktivit v přírodě - příprava, vedení a hodnocení programů, legislativní zabezpečení. 9. Metodika vedení akcí v přírodě. 10. Bezpečnost na outdoorových akcích, věková přiměřenost, osobnost instruktora/osobnost klienta.  11. Krizové situace při volnočasových akcích a aktivitách, postupy řešení, modelové situace.  12. Vybavení pro volnočasové a profesně pojaté pobyty v přírodě, vybavení klient, vybavení realizátor akce, technické zabezpečení.  13. Kompetence pro realizaci pobytů v přírodě, průvodcovská a vůdcovská činnost, systém vzdělávání, rizika.  14. Zápočty.  
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Přednáška
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava prezentace (referátu)
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 40 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět vede k pochopení významu rekreace a výchovy v přírodě. Studenti získají základní přehled o historii výchovy v přírodě u nás i v zahraničí a o možnostech využívání outdoorových programů v oblasti výchovy. Dále student získá informace o výchově v přírodě a jejím působením na člověka, seznámí se s filozofickými i ekologickými aspekty výchovy v přírodě a se základy metodiky vedení akcí.
                 
                Student získá odborné kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.   
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Zájem o problematiku.   
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Ústní zkouška, Ústní prezentace samostatné práce studenta
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Zápočtové požadavky: Účast na výuce (80% docházka), předložení a prezentace zadaného projektu.  Ústní zkouška. Prokázání dovedností a odevzdání zápočtového požadavku je možné požadovat multimediální formou (video, prezentace apod.). 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    ČECH, T. Volnočasové aktivity dětí mladšího školního věku na počátku 21. století. In HODAŇ, B. (ed.) Volný čas a jeho současné problémy. Olomouc, 2002. ISBN 80-85783-37-1.
                
 
            
                
                - 
                    HODAŇ, B., DOHNAL, T. Rekreologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2008. ISBN 978-80-244-2197-1.
                
 
            
                
                - 
                    HOFFMANNOVÁ, L., ŠEBEK, L. Fenomén X-sportů a aktivit. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3521-3.
                
 
            
         
         
         
     |