| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Kupr Jaroslav, PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Přednášky a cvičení: 1. Vymezení základních pojmů a definic: sport, sportovní aktivity, volný a polovolný čas, volnočasové aktivity, význam a funkce volného času. Zadání semestrálního projektu.  2. Volný čas v kontextu historického vývoje, základní klasifikace volnočasových činností, volný čas a jeho význam u různých věkových skupin.  3. Sport. Sportovní aktivity, kategorizace, formy, trendy, faktory ovlivňující sportovní aktivity.  4. Hodnoty, hodnotový systém, pyramida hodnot. Subjektivní a objektivní hodnoty. Motivace jedince.  5. Vývojové trendy a tendence v současné společnosti s ohledem na sportovní a volnočasové aktivity, základní charakteristika, podpora pohybové aktivity a její význam ve volném čase. 6. Prožitek, zážitek, zkušenost s ohledem na volnočasové aktivity. Historie, vývoj, trendy.  7. Sportovní a volnočasové aktivity v kontextu veřejné politiky, volný čas a komunální politika, vytváření podmínek pro aktivní trávení volného času, komunální rekreace a základní principy řízení volného. 8. Typologie zařízení pro sport a volný čas, parky, otevřené prostory, dětská hřiště, volnočasová centra, sportovní areály, současný stav a tendence vývoje. 9. Hra a dramaturgie her s ohledem na sportovní a volnočasové programy. 10. Sportovní a volnočasové organizace pro různé věkové kategorie, vzdělávací volnočasové instituce. Příklady projektů aktivní rekreace pro různé věkové skupiny obyvatel se zaměřením na děti a seniory. 11. Cestovní kanceláře, cestovní agentury, oblasti činnosti, vymezení kompetencí, personální požadavky.  12. Volný čas a sport jako komodita, celistvý pohled na problematiku. Financování sportovních a volnočasových aktivit. 13. Aplikace volnočasových odborníků a jejich uplatnění v praxi.   14. Zápočty. Konzultace. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Přednáška, Cvičení, Prezentace práce studentů
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 40 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 45 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií sportu a volnočasových aktivit. 
                 
                Student získá odborné kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Aktivní přístup a zájem o problematiku. 
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Ústní zkouška, Písemná práce
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Zápočtové požadavky: Účast na cvičeních (80% docházka). Vytvoření, odevzdání a prezentace zadaného projektu v určený termín. Projekt musí splňovat zadaná kritéria.  Zkouškové požadavky: Ústní zkoušení. Odevzdání zápočtového požadavku je možné požadovat multimediální formou (video, prezentace apod.). 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    ČECH, T. Volnočasové aktivity dětí mladšího školního věku na počátku 21. století. In HODAŇ, B. (ed.) Volný čas a jeho současné problémy. Olomouc, 2002. ISBN 80-85783-37-1.
                
 
            
                
                - 
                    FRÖMEL, K., NOVOSAD, J., SVOZIL, Z. Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-7067-945.
                
 
            
                
                - 
                    HODAŇ, B., DOHNAL, T. Rekreologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2008. ISBN 978-80-244-2197-1.
                
 
            
                
                - 
                    SLEPIČKOVÁ, I. Sport a volný čas, Karolinum, Praha, 2000.. ISBN 80-246-0044-7.
                
 
            
                
                - 
                    VÁŽANSKÝ, M., SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Print-Typie, 2001. ISBN 80-86384-00-4.
                
 
            
         
         
         
     |