| 
        Vyučující
     | 
    | 
        
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Tematické okruhy: 1. Tělesná a obecná kultura a jejich vzájemný vztah.  2. Tělesný pohyb člověka, fylogenetický vývoj lidské motoriky.  3. Tělesná zdatnost a základní motorická výkonnost. Motorické schopnosti a dovednosti, předpoklady k pohybové aktivitě člověka.  4. Ontogenetický vývoj motoriky člověka.  5. Motorické učení. Základy sportovního tréninku.  6. Pohybová rekreace jako faktor zvyšování efektivity pracovní a tvořivé činnosti.  7. Zdraví a pohybová aktivita.  8. Srdeční frekvence a pohybová aktivita.  9. Aerobní zdatnost v pohybové rekreaci.  10. Výživa a pohybová aktivita.  11. Pitný režim a pohybová aktivita.  12. Nadváha a obezita.  13. Zdravý způsob života, zdravý životní styl.  14. Zápočtová hodina.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Přednáška
        
            
                    
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 15 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem předmětu je seznámit studenty se základy vědního oboru kinantropologie (s podstatou a obsahovou šíří kinantropologie, se základní terminologickou orientací v systému, s prací s odbornými kinantropologickými zdroji, s ontogenetickým vývojem motoriky člověka a s významem vybraných kinantropologických konceptů pro společnost).
                 
                Student získá odborné kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Nejsou vyžadovány. 
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Zápočtové požadavky: Účast na výuce (80% docházka), příprava a prezentace příspěvku na studentském vědeckém workshopu, test základních teoretických znalostí. Zkouškové požadavky: Test teoretických znalostí.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    GAJDA, V., FOJTÍK, I. Úvod do kinantropologie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-572-0.
                
 
            
                
                - 
                    HODAŇ, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1998. ISBN 80-7067-782.
                
 
            
                
                - 
                    HOFFMAN, S. J. Introduction to kinesiology. Champaign: Human Kinetics, 2009. ISBN 978-0-7360-7613-5.
                
 
            
                
                - 
                    JAKUBŠOVÁ, Z. Úvod do kinantropologie. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2011. ISBN 978-80-248-2404-8.
                
 
            
                
                - 
                    KOMEŠTÍK, B. Kinantropologie - Antropomotorika - Metodologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1284-5.
                
 
            
                
                - 
                    KOMEŠTÍK, B. Kinantropologie. Hradec Králové: Vysoká škola pedagogická v Hradci Králové, 1998. ISBN 80-7041-686-6.
                
 
            
                
                - 
                    RUBÍN, L. Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5451-1.
                
 
            
                
                - 
                    RÝDL, M. Kapitoly z filozofie tělesné kultury. Praha: Karolinum, 1993. 
                
 
            
                
                - 
                    SUCHOMEL, A. Tělesně nezdatné děti školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7083-140-6.
                
 
            
         
         
         
     |