Předmět: Vývoj programového vybavení

» Seznam fakult » FM » MTI
Název předmětu Vývoj programového vybavení
Kód předmětu MTI/VPV-P
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Císařová Klára, RNDr. Ph.D.
  • Svoboda Přemysl, Ing.
Obsah předmětu
<u>Témata přednášek:</u> 1. Objektově-orientovaný programovací styl - principy analýzy, návrhu a programování aplikací v prostředí Windows. 2. Zavedení a smysl objektového typu, jeho atributy a metody, realizace vlastností, zapouzdření, dědičnosti a překrytí atributů a metod. Statické, virtuální, dynamické a abstraktní metody, polymorfizmus a kompatibilita přiřazení. 3. Událostní a vizuální programování, porovnání Delphi, C++ Builder, Java Builder. Tvorba aplikací a práce s integrovaným prostředím. 4. Struktura aplikace, návrh rozhraní pomocí komponent VCL. Základní objektové třídy - TObject, TPersistent, TComponent, TControl, TWinControl, TGraphicControl s důrazem na smysl a logiku jejich hierarchie ve VCL. 5. Vizuální a nevizuální komponenty, související vlastnosti, události a metody. 6. Problémy návrhu a tvorby bezpečných aplikací, obsluha výjimek, základní třída Exception, tvorba vlastní třídy výjimek. Práce s grafikou, práce s GDI, reprezentace grafiky pomocí TImage, TForm a TPaintBox. 7. Kreslení a prvky animace u dalších komponent. Význam a použití kontejnerových tříd, specielně ve spojení s TPicture. 8. Práce s dynamickými knihovnami, jejich role v prostředí Win32, tvorba, konvence volání, zavádění a odstraňování DLL z aplikace. 9.-14. Práce s vlákny - třída TThread, spouštění a zastavení vláken, priority a bezpečnost, kritické sekce, synchronizační mechanizmy. Psaní vlastních komponent odvozením z třídy předka, vlastnosti, události a metody nových komponent, struktura a zpracování událostí. Přidávání nových komponent na paletu, registrace komponent, balíčky. <u>Náplň cvičení:</u> 1.-14. Cvičení probíhá v počítačové učebně, podporuje přednášenou látku. Seznámí studenty s vybraným vývojovým prostředím. Jednotlivé úlohy jsou orientovány na zdokonalení objektového přístupu v oblasti návrhu i tvorby aplikací, dále je důraz kladen na modulární programování, tvorbu DLL a tvorbu vlastních komponent.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět dává studentům základní přehled o dostupných programovacích prostředcích na různých platformách. Studenti budou programovat stejné aplikace v různých programovacích jazycích, aby získali přehled o jejich možnostech, výhodách a nevýhodách. Konkrétně bude přednášeno DELPHI, ANSI C a PHP (vývojové prostředí APACHE, PHP4, RedHat Linux).
Absolventi tohoto předmětu získají velmi dobré znalosti v oblasti vývoje programového vybavení
Předpoklady
Nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Praktická demonstrace získaných dovedností

Účast na cvičeních. Realizace zadané samostatné práce.
Doporučená literatura
  • -. (Další literatura podle aktuálních programovacích prostředků).
  • Petzold, Ch. Programování ve Windows. Computer Press, Praha, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr