Course: Assistance training in pre-school education

» List of faculties » FP » CPP
Course title Assistance training in pre-school education
Course code CPP/ASP-Z
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Picková Helena, Mgr. Ph.D.
Course content
Student assistents learn the characteristics of kindergarten practice, observe, analyse and reflect educational process from the point of view of the teacher as well as children. They observe their mutual interaction.

Learning activities and teaching methods
Observation, Clinical practice under supervision
  • Practical training (number of hours) - 30 hours per semester
  • Home preparation for classes - 6 hours per semester
  • Class attendance - 4 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 30 hours per semester
  • Home preparation for classes - 6 hours per semester
  • Class attendance - 4 hours per semester
Learning outcomes
The aim of the subject is to introduce specifics of pre-primary education with a focus on the transfer to primary school.
Students reflect on educational process in the kindergarten from the point of view of the teacher and children.
Prerequisites
Students passed the subject Úvod do pedagogické praxe with class observations.

Assessment methods and criteria
Interview, Presentation of acquired experience via portfolio

Attendance at the first and final colloquium, student portfolio from the practice.
Recommended literature
  • KRATOCHVÍLOVÁ, J., HORKÁ, H., CHALOUPKOVÁ, L. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7894-9.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.
  • MAREŠ, J. - KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995, ISBN 80-210-1070-3.
  • OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
  • SPILKOVÁ, V., HEJLOVÁ, H., eds. Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku: vývoj po roce 1989 a perspektivy: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-486-0.
  • SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.
  • SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida, 2015. ISBN 978-80-260-9405-0.
  • STARÁ, J. Plánování výuky ? práce se vzdělávacími cíli. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-418-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester