Course: Observation teaching placement with reflection

» List of faculties » FP » CPP
Course title Observation teaching placement with reflection
Course code CPP/NSP-Z
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Durníková Radka, PhDr.
  • Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
  • Picková Helena, Mgr. Ph.D.
Course content
Students observeand reflect the forms and methods of instruction, they work as teacher assistents. They learn tandem teaching.

Learning activities and teaching methods
Observation, Practicum, Clinical practice under supervision
  • Practical training (number of hours) - 12 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 20 hours per semester
  • Class attendance - 12 hours per semester
  • Class attendance - 28 hours per semester
  • Home preparation for classes - 8 hours per semester
Learning outcomes
The aim of the subject is to introduce the specifics of primary school innovations.
Students can work with included students and differentiate between their specific needs.
Prerequisites
Students passed practical subjects in the 1st grade.

Assessment methods and criteria
Interview, Presentation of acquired experience via portfolio

Attendance, portfolio from the practice.
Recommended literature
  • KRATOCHVÍLOVÁ, J., HORKÁ, H., CHALOUPKOVÁ, L. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7894-9.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.
  • MAREŠ, J. - KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995, ISBN 80-210-1070-3.
  • OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
  • SPILKOVÁ, V., HEJLOVÁ, H., eds. Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku: vývoj po roce 1989 a perspektivy: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-486-0.
  • SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.
  • SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida, 2015. ISBN 978-80-260-9405-0.
  • STARÁ, J. Plánování výuky ? práce se vzdělávacími cíli. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-418-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester